19-07-2019 / Martijn Baten

Met regelmaat verschijnen op social media advertenties over wondermiddelen voor bijvoorbeeld gewichtsverlies, kaalheid en andere gezondheidsdoelen. Deze advertenties zijn voor Facebook al lange tijd een doorn in het oog voor het vertrouwen onder gebruikers en een prettige gebruikservaring. Een nieuwe update aan het Facebook nieuwsoverzicht moet bijdragen aan het verminderen van deze misleidende advertenties.

Facebook nieuwsoverzicht aangepast voor misleidende gezondheidsclaims

Al in 2013 werd door de website Jezebel geschreven over misleidende Facebook advertenties met gezondheidsclaims, waaronder deze onderstaande ‘kuren’ voor gewichtsverlies.

Facebook onderneemt nu gericht actie tegen advertenties die misleidend, onjuist en gericht zijn op kwetsbare gebruikers van het platform. Twee nieuwe updates aan het algoritme achter het Facebook nieuwsoverzicht zullen het bereik van advertenties die wonderbaarlijke gezondheidsclaims promoten verminderen. De eerste update is gericht op het verminderen van berichten met overdreven of sensationele gezondheidsclaims. De tweede update is gericht op het verminderen van berichten die proberen producten of diensten te verkopen op basis van gezondheidsclaims.

Zo verwijdert Facebook misleidende gezondheidsclaims  

Voor deze updates aan het algoritme wordt op een vergelijkbare manier gehandeld als bij het verminderen van posts met clickbait; door zinnen te identificeren die in deze berichten vaak worden gebuikt, waaronder sensationele gezondheidsclaims of de promotie van producten met gezondheidsgerelateerde claims. Berichten die voorzien zijn van deze teksten zullen lager worden weergegeven in het Facebook nieuwsoverzicht. Facebook wil hiermee zorgen voor meer vertrouwen onder gebruikers op het online sociale netwerk door een betere rangschikking van nieuws en informatie en verminderde verwarrende en valse claims die door de systemen van Facebook gevonden kunnen worden.

Doordat Facebook het meest gebruikte online sociale netwerk ter wereld is, brengt dit een hoge mate van verantwoordelijkheid bij het platform. Dit vraagt om een filter op welke berichten de ervaring van gebruikers beïnvloeden. Dat gaat in veel opzichten in tegen de principes van Facebook en andere online sociale netwerken. Deze platformen willen liever een platform van vrijheid meningsuiting zijn, waar de gebruikers zelf bepalen wat wel en niet acceptabel is. De praktijk laat echter zien dat een platform dat ‘gratis voor iedereen’ is, zowel het beste als het slechtste van gebruikers laat zien, en de impact hiervan groot kunnen zijn.

Hoewel Facebook bij voorkeur geen misleidende advertenties aan de gebruikers wil vertonen, kan er niet worden verwacht dat het online sociale netwerk doorgaat met het implementeren van dit soort updates. Facebook bedrijfspagina’s die berichten plaatsen met twijfelachtige gezondheidsclaims zullen een vermindering zien in het bereik van hun berichten. Het is daarom raadzaam om dit soort berichten op pagina’s te vermijden.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.