Gebruikers krijgen controle over virale berichten in het Facebook nieuwsoverzicht

Facebook nieuwsoverzicht

Facebook geeft gebruikers sinds kort meer controle over welke virale berichten getoond worden in het nieuwsoverzicht. Het algoritme op basis waarvan het Facebook nieuwsoverzicht wordt samengesteld is hiervoor aangepast. Met de recente aanpassing wil Facebook het nieuwsoverzicht relevanter maken en houden. In dit artikel wordt de verandering verder toegelicht.

Gebruikers krijgen controle over virale berichten in het Facebook nieuwsoverzicht

De verspreiding van berichten in het Facebook nieuwsoverzicht ontstaat vaak doordat een specifiek bericht veel wordt geliked, erop wordt gereageerd en vooral gedeeld. Soms gaan geplaatste berichten op Facebook viraal waardoor miljoenen gebruikers dezelfde video, foto of bericht te zien krijgen. Volgens het online sociale netwerk is het lastig om te voorspellen wanneer een bericht viraal gaat. Het hangt voornamelijk af van de relevantie en interesse in het specifieke bericht. In sommige gevallen gaat een bericht op Facebook viraal, terwijl veel gebruikers aangeven hierin eigenlijk niet geïnteresseerd te zijn.

Om erachter te komen welke berichten door gebruikers als ‘viraal’ gezien worden, toont Facebook aan gebruikers twee verhalen aan de hand van een korte vragenlijst. Gebruikers wordt gevraagd om te kiezen welke berichten ze graag zien in het nieuwsoverzicht. Op basis van de antwoorden door gebruikers wordt het virale bericht aan evenveel of juist aan minder gebruikers getoond.

Wanneer veel gebruikers kiezen voor een ander bericht dan het virale bericht, laat het algoritme van Facebook het bericht minder zien in het nieuwoverzicht. Wanneer gebruikers aangeven het virale bericht wel interessant te vinden, vergroot Facebook de verspreiding van het bericht niet. Het wordt niet aan meer gebruikers getoond en volgt het de organische verspreiding in het Facebook nieuwsoverzicht zoals dat ook normaliter zou verlopen.

Facebook nieuwsoverzicht viral

Facebook verwacht niet dat de verandering aan het nieuwsoverzicht impact heeft op de verspreiding van berichten geplaatst door Facebook bedrijfspagina’s. Berichten die viral gaan zijn uitzonderingen en zijn volgens het online sociale netwerk geen standaard onderdeel van bedrijfspagina’s.