Een goed imago start met de juiste kleding op een LinkedIn profielfoto

Een goed imago start met de juiste kleding op de LinkedIn profielfotoOp LinkedIn wil iedere professional een goede eerste indruk maken, vergelijkbaar met eerste zakelijke ontmoetingen. LinkedIn deed onderzoek onder 15.000 fulltime werkende professionals naar het belang van kleding en de impact op het imago. In dit artikel staan de belangrijkste inzichten uit het onderzoek op een rij.

Een goed imago start met de juiste kleding op de LinkedIn profielfoto

LinkedIn ondervroeg wereldwijd 15.000 fulltime werkende professionals waarvan 1.002 professionals in Nederland van 18 jaar en ouder Het onderzoek werd uitgevoerd door Censuswide. De belangrijkste inzichten uit het onderzoek zijn:

  • Ruim één derde van de Nederlandse werknemers heeft een aparte garderobe voor werk en privé;
  • 34% van de vrouwen voelt zich professioneler op de werkvloer door de juiste outfit;
  • Eén op de vier vrouwen gelooft dat zij op de werkvloer wordt beoordeeld op basis van wat zij draagt;
  • 22% van de vrouwen en 16% van de mannen doet er net zolang over om zich klaar te maken voor werk als voor een avond uit;
  • Eén op de vijf professionals vormt een eerste indruk op basis van iemands online profielfoto;
  • Toch geeft één op de acht aan dat zijn/haar foto niet representatief is voor wie zij zijn als professional.

Dat kleding niet alleen belangrijk is in de werkomgeving maar ook online blijkt uit het feit dat een kwart regelmatig zijn of haar LinkedIn profielfoto aanpast om de professionale aanwezigheid online aan te laten sluiten op het offline imago. Vier op de tien jongeren beoordeelt mensen zelfs op basis van zijn of haar profielfoto en twee op de tien bekijkt een online profielfoto vlak voor een afspraak. De profielfoto blijkt dus vaak de basis te zijn voor een eerste indruk en hopelijk een goede eerste indruk.

Ondanks het belang op basis van de cijfers blijkt dat 1 op de 8 Nederlandse werknemers de LinkedIn profielfoto geen goede afspiegeling is van hen als professional. Omdat talent steeds vaker op hun online uitstraling wordt beoordeeld heeft LinkedIn de onderstaande tips samengesteld voor de ‘perfecte workselfie’.


Bron afbeelding: Saleshub.ca