01-02-2016 / Ayman van Bregt

Het gebruik van LinkedIn in Nederland neemt toeHet gebruik van LinkedIn in Nederland neemt toe blijkt uit cijfers van het CBS. Niet alleen individuen maken meer gebruik van professionele netwerken maar ook bedrijven. In dit artikel staan de inzichten uit de cijfers van het CBS op een rij.

Gebruik van LinkedIn in Nederland neemt toe

Het gebruik van professionele zakelijke netwerken blijft weliswaar nog achter bij het gebruik van andere online sociale netwerken, maar groeit wel bij mensen vanaf 22 jaar die starten met werken. LinkedIn is het belangrijkste professionele zakelijke netwerk in Nederland en met name mensen in de leeftijd van 25 – 45 jaar gebruiken in toenemende mate LinkedIn.
Het gebruik van LinkedIn in Nederland groeide naar 41% in de doelgroep 25 – 45 jaar in 2015 ten opzichte van 31% in 2012. De groep 20 – 25 jaar steeg in dezelfde periode van 31% naar 41%. De groep 65+ is verdubbeld in groei naar 5% in 2015.

Het gebruik van LinkedIn in Nederland neemt toeIn 2015 gebruikte 75% van de Nederlandse bevolking (12 jaar en ouder) sociale netwerken. Met name instant messaging diensten zoals Snapchat en WhatsApp zijn in populariteit toegenomen. Deze netwerken zijn populairder dan Facebook en Twitter. Negen op de tien jongeren (12 – 25 jaar) gebruikt instant messaging. Het gebruik bij ouderen (65 – 75 jaar) van instant messaging is ook gegroeid naar 35%.

Gebruik van LinkedIn in Nederland onder bedrijven neemt ook toe

Steeds meer bedrijven maken gebruik van sociale media. In 2015 was 61% actief op een sociaal netwerk zoals Facebook of LinkedIn, in 2012 was dit 35%. De groei van Twitter is in vergelijking met Facebook en LinkedIn lager (van 21% naar 30%). Sectoren die sterk vertegenwoordigd zijn, zijn mediabedrijven, reisbureaus en de hospitality-branche (logiesverstrekkers).

Het gebruik van LinkedIn in Nederland neemt ook toe onder bedrijven