20-11-2011 / Ayman van Bregt

Het Amerikaanse bedrijf Constant Contact, leverancier van social media marketing oplossingen, heeft onderzoek gedaan onder bijna 2000 MKB-bedrijven over het gebruik van social media voor marketingdoeleinden. Hieronder staan de belangrijkste resultaten van dit onderzoek op een rij:

  • Er is meer enthousiasme voor MKB-bedrijven om Social Media Marketing in te zetten;
  • Merendeel MKB zet social media platformen in om echt in contact te zijn met klanten;
  • Gebruik van social media geïntegreerd in marketing campagnes om klanten te bereiken neemt toe.

Inzet van Social Media Marketing door MKB-bedrijven

In de afgelopen zes maanden is de bewustwording van de kansen van social media marketing voor het midden- en kleinbedrijf gegroeid wat betekent dat nu 81% van de respondenten social media inzet. In het voorjaar was dit nog 73% die in social media marketing investeerde. De top 3 bestaat uit Facebook, LinkedIn en Twitter. Facebook heeft qua social media platform de voorkeur en Twitter is als volger na Facebook hard aan het groeien.

Social Media inzet door het MKB voor klantcontacten

Ongeveeer 60% van de MKB-bedrijven geeft in het onderzoek aan altijd te antwoorden als klanten vragen stellen of contact zoeken via social media platformen met de organisatie. Organisaties willen hierbij aandacht geven aan ‘de roep om gehoord te worden’ door klanten. De respondenten die hebben aangegeven geen antwoord te geven, deden dit door gebrek aan tijd, omdat ze het niet nodig vinden of omdat ze geen idee hebben hoe ze in dergelijke situaties moeten reageren.

Geïntegreerde inzet van social media in marketing aanpak en campagnes

De groei van social media inzet van de bedrijven in het MKB gaat niet ten koste van andere marketingactiviteiten. 65% geeft aan dat social media een goede aanvulling is op de andere marketingactiviteiten. Uit het onderzoek blijkt ook dat;

  • 95% e-mailmarketing inzet;
  • 98% de eigen website gebruikt voor marketingdoeleinden;
  • 71% adverteert in print;
  • 66% online adverteert;
  • 55% event marketing inzet.

Inzet van events

Events (bijeenkomsten) worden als zeer belangrijk gezien omdat deze bijdragen aan het face-to-face contact wat voor het succes in het MKB als heel belangrijk wordt gezien. Digitale media kunnen qua inzet bij events goed helpen door de zichtbaarheid voor en na evenementen.

Mobiel

Op het gebied van mobiele ontwikkelingen doen bedrijven in het MKB nog niet veel, slechts 13% heeft een website die ook toegankelijk is voor mobiele devices (smartphones en tablets).

 

Wil je zelf de conclusies bekijken van het onderzoek? Lees dan deze pdf of bekijk onderstaande infographic met conclusies.