16-07-2014 / Ayman van Bregt

Jongeren op TwitterJongeren zijn actieve gebruikers van Twitter. Twitter heeft samen met het Amerikaanse DB5 onderzoek gedaan naar het gebruik van Twitter onder jongeren. In dit artikel staan de inzichten uit het onderzoek op een rij.

Het gebruik van Twitter onder jongeren

Het onderzoek richtte zich op de doelgroep die ook ‘Millenials’ genoemd word. De doelgroep bestond uit Amerikaanse Twitter gebruikers die minimaal wekelijks gebruik maken van Twitter in de leeftijdscategorie 18 – 34. Uit het onderzoek zijn de belangrijkste inzichten hieronder op een rij gezet:

  1. Als jongeren een mobiele telefoon gebruiken kijken ze ook op Twitter
    80% van de jongeren die Twitter gebruiken maken gebruik van Twitter via de mobiele telefoon. 81% gebruikt Twitter minimaal één keer per dag en 15% meer dan tien keer per dag. 60% van de gebruikers plaatst minimaal één tweet per dag.
  2. Twitter gebruikt tegen verveling
    De jongeren uit het onderzoek geven aan dat Twitter de verveling tegen moet gaan. Het vinden van plezier en entermainment is dus belangrijk op Twitter. 47% gebruikt Twitter om de verveling tegen te gaan en humorvolle tweets te lezen. 82% van de respondenten deelt vervolgens deze tweets. 60% van de respondenten geeft aan dat Twitter ze vermaakt (entertainment).
  3. Twitter verrijkt belevenissen van evenementen
    Jongeren gaan graag naar concerten en kijken naar live evenementen (zoals sport en awards) op tv. 71% van de respondenten is van mening dat het leuk is om te tweeten over wat op dat moment beleefd wordt. 70% van de respondenten geeft aan te lezen wat er op dat moment actueel op tv is en 67% volgt de nieuwsfeiten met behulp van hashtags.
  4. Jongeren gebruiken Twitter voor het vertellen van een eigen verhaal
    56% van de respondenten deelt op Twitter wat ze beleven en ondernemen in hun eigen leven. 67% van de tweets die worden gedeeld zijn allerlei gedachtes en beschouwingen. 57% gaat over leuke activiteiten die ondernomen worden, 53% gaat over evenementen en 46% is humor. Tenslotte deelt 42% van de respondenten graag foto’s.

De overige inzichten uit het onderzoek van Twitter en DB5 zijn weergegeven in de onderstaande infographic:

Het gebruik van Twitter onder jongeren