25-07-2012 / Ayman van Bregt

Buddy Media heeft onderzoek gedaan onder marketingprofessionals die werkzaam zijn bij 320 grote merken naar het gebruik van Twitter. Uit het onderzoek blijkt dat deze marketingprofessionals vaak teveel tweeten op verkeerde momenten, weinig tot geen hashtags gebruiken en weinig actie ondernemen om retweets te stimuleren. Hiermee concludeert Buddy Media dat marketeers Twitter verkeerd inzetten of op zijn minst niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van Twitter.

Buddy Media Onderzoek – Effectief gebruik maken van Twitter

Tijdens het onderzoek zijn de 320 Twitter-accounts van de merken geanalyseerd van december 2011 tot en met februari 2012. Hieronder zijn de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek op een rij gezet:

Momenten om op Twitter te publiceren
Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste interactie rondom de merken op Twitter op zaterdag en zondag plaatsvindt, dit is 17% hoger in vergelijking met doordeweekse dagen. De meeste merken die voor het onderzoek waren geanalyseerd, waren echter met name doordeweeks actief, slechts 19% van de merken publiceerde haar berichten op Twitter ook in het weekend. De grafiek bovenaan dit artikel laat zien wanneer de merken publiceerden en wat eigenlijk de beste momenten zouden zijn (de groene lijn). Tijdens doordeweekse dagen is het aan te raden om tweets gedurende de drukke uren (tussen 8.00u en 19.00u) te plaatsen (30% meer engagement). Twitter lijkt hiermee tegenovergesteld te zijn ten opzichte van Facebook waarbij het publiceren buiten de drukke uren juist leidt tot 17% meer engagement. De onderstaande grafiek laat dit zien:

Aantal tweets per dag
Buddy Media praat over een zogenaamde ‘tweet spot’. Dit is het ideale aantal tweets dat je per dag kunt publiceren. Uit het onderzoek lijkt dit vier te zijn. Met vier tweets per dag bereik je de meeste interactie. Uit de grafiek die hieronder is weergegeven blijkt dat het effect daarna drastisch afneemt:

Overige inzichten Buddy Media onderzoek – Effectief gebruik maken van Twitter

  • Probeer de lengte van een tweet niet langer te maken dan 100 karakters;
  • Tweets met hashtags krijgen twee keer zoveel engagement maar gebruik maximaal drie hashtags, bij voorkeur één of twee;
  • Tweets met een afbeelding of een foto leiden tot twee keer zoveel engagement;
  • Door volgers te vragen een bericht te retweeten (RT) leidt dit tot 12 keer meer retweets dan als je dit niet doet. Door ‘retweet’ in de tweet op te nemen kan dit oplopen tot 23 keer meer retweets.

Het Buddy Media-onderzoek gaat nog verder en biedt meer inzichten, je kunt het volledige rapport hier bekijken.

NB:
In het artikel wordt over interactie gesproken, hiermee worden in dit geval reacties en retweets op Twitter verstaan.