28-04-2019 / Martijn Baten

Facebook heeft een nieuw rapport uitgebracht over het creëren van effectieve stories. Stories worden in toenemende mate door bedrijven ingezet en is een serieuze contentvorm geworden om een boodschap te communiceren via social media. Het stories-formaat wordt per dag door ruim 1,25 miljard mensen gebruikt en behoort tot de snelst groeiende online communicatievormen.

Infographic: Zo maak je effectieve stories

Door de toenemende populariteit van stories is het voor marketeers een belangrijke overweging om deze vorm van content op te nemen in de marketingplannen. Maar hoe draagt een effectieve ‘story’ bij aan het merk? Wat zijn de belangrijkste elementen waaraan aandacht besteed moet worden zodat de stories opvallen? Een nieuw rapport dat gepubliceerd is door Facebook geeft belangrijke tips en aanbevelingen. Hieronder staan in dit artikel de belangrijkste aandachtspunten voor effectieve stories:

Beeld en uitstraling

Welke creatieve strategieën en elementen zijn uniek voor stories en dragen bij aan de effectiviteit?

  • Tip 1: Trek snel de aandacht

Stories zijn kort en worden snel geconsumeerd. Het is dan ook het snelste content format op mobiele apparaten. Wees daarom creatief in het maken van snelle advertenties om de aandacht vast te houden.

  • Tip 2: Wissel stories af met een voice-over of muziek

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de stories met een voice-over of muziek betere resultaten opleveren dan advertenties zonder geluid. Gebruik daarom een voice-over of muziek als creatieve tool om de boodschap en de waarde propositie van je merk of product krachtiger over te brengen.

  • Tip 3: Vermijd onnodige stickers

Wanneer het gaat om het gebruik van stickers in stories zijn er duidelijke verschillen in prestaties meetbaar. Uit onderzoek blijkt dat 83% van de video’s dat stickers gebruikt voor het overbrengen van een kernboodschap over het merk of product, betere conversies ziet. Tegelijkertijd laat een ander onderzoek zien dat bij statische afbeeldingen er 87% kan is dat advertenties zonder stickers betere conversieresultaten opleveren dan met stickers.

Ongeacht het format, kunnen stickers goed gebruikt worden als het de aandacht vestigt op het product en minder de indruk van een advertentie wekt. Zorg ervoor dat de gebruikte stickers aansluiten op het product of merk en de omgeving waarin het getoond wordt.

  • Tip 4: Tekst over stories

Er zijn uiteenlopende prestaties te zien in het gebruik van tekst over creatieve stories. Test welke methode het beste werkt voor jouw stories en overweeg om tekst te gebruiken. Met tekst kun je belangrijke berichten benadrukken en tegelijkertijd een duidelijk focuspunt behouden.

Merk en product

Hoe kunnen merken en producten het meest effectief zijn met stories?

  • Tip 1: Begin met je merk

Best presenterende advertenties bevatten het merk -en kernboodschappen aan het begin van de story-scène. Integreer daarom de verschillende merkelementen zoals een logo aan het begin van de advertentie.

  • Tip 2: Ontwerp met je doel in gedachten

Er is 73% kans dat productgerichte stories betere conversies genereren dan klant-en merkgerichte stories. En er is 75% kans dat mensgerichte stories betere merkprestaties genereren dan productgerichte stories. Ontwikkel stories alijd met het doel in gedachten en pas hierop de inhoud aan.

  • Tip 3: Zet je publiek in om strategisch te handelen

Uit onderzoek blijkt dat er een kans van 89% is dat stories die een call to action bevatten meer conversaties dan wanneer de call to action niet benadrukt werden. Experimenteer met genereren elementen die de nadruk leggen op een actie die je wilt dat ondernomen wordt door de kijkers van je stories.

Format en uitvoering

Welke creatieve formats zijn het meest effectief om stories over te brengen?

  • Tip 1: Split stories in scènes

Best presterende advertenties hebben korte en beknopte scènes. Personen consumeren content uit stories op een snelle manier. Experimenteer daarom met de lengte van de verhaallijnen en scenes.

  • Tip 2: Combineer bewegend en statisch beeld

Er is een kans van 75% dat story-campagnes met een gemengd format van zowel bewegend en statisch beeld betere prestaties generen dan video- of statisch beeld alleen.

Onderstaande infographic van Facebook IQ zet alle tips voor effectieve stories op een rij:

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.