05-08-2012 / Ayman van Bregt
HubSpot heeft onder circa 9000 B2C en B2B bedrijven verschillen in de conversieratio onderzocht tussen bedrijven die berichten inplannen (social media scheduling) en bedrijven die berichten direct publiceren. Voor het onderzoek zijn bedrijven onderzocht die een weblog inzetten met het genereren van leads als doel.
Resultaten HubSpot-onderzoek ‘Effectiveness of Social Media Scheduling’
Uit het onderzoek blijkt dat de 8.892 bedrijven die blogberichten op een strategisch moment inplanden 981 leads genereerden ten opzichte van 308 leads van de bedrijven die blogberichten direct plaatsten. Verder kwam naar voren dat bedrijven die hun blogberichten doorplaatsten via andere social media 50% meer leads hadden dan bedrijven die dit niet deden. Op basis van het onderzoek doet HubSpot de volgende aanbevelingen:
- Optimaliseer titels van blogberichten door goed te focussen op het woordgebruik van de doelgroep in relatie tot de producten/diensten die je bedrijf aanbiedt;
- Maak informatie interessant om te delen via social media;
- Breng social media-deelknoppen aan op je website waarmee mensen de artikelen en informatie van jouw website makkelijk kunnen delen met anderen;
- Overweeg om gebruik te maken van een systeem waarmee je jouw artikelen kunt inplannen en publiceren vanuit je blog en andere social media;
- Deel berichten op momenten dat de doelgroep ook actief is.