21-02-2012 / Martijn Baten

Als bedrijf actief zijn op Facebook kan er toe leiden dat je direct in contact staat met je klanten om zo te werken aan betrokkenheid bij je merk, product en/of dienst. Het stimuleren van betrokkenheid op een bedrijfspagina vraagt soms veel tijd en energie. De vraag is vaak wat het een bedrijf/merk concreet oplevert. Een wetenschappelijk onderzoek door Social Embassy in samenwerking met de Radboud Universiteit toont aan dat interactie met een merk op Facebook een positief effect heeft op de mate van brand commitment.

Wat is brand commitment?

Brand commitment is toewijding aan een merk. Het is de rijkste weergave van het gevoel dat je bij een merk kan hebben; ‘het verlangen een waardevolle relatie te onderhouden met een merk’. Wanneer je commitment voelt naar een merk dan voel je veel plezier als je aan het merk denkt en kun je jezelf sterk identificeren met het merk. Brand commitment laat zich ook kort omschrijven als ‘betrokkenheid bij een merk’.

Interactie leidt tot hogere brand commitment

Het onderzoek heeft aangetoond dat interactie met een merk op Facebook inderdaad een positief effect heeft op de mate van brand commitment. Het onderzoek laat zien dat meer interactie met een merk ook tot een hogere ‘brand commitment’ leidt. Voor veel mensen lijkt dit wellicht logisch, maar ook passieve betrokkenheid (alleen lezen van berichten dus) leidt al tot een positief effect.

In het onderzoek is ook gekeken naar de relatie tussen interactie en koopintentie. De resultaten laten zien dat hogere interactie leidt tot een hogere koopintentie. Ook versterkt interactie het communitygevoel. Naarmate fans van een Facebook bedrijfspagina actief de interactie met elkaar aangaan rond een merk op Facebook, voelt dit voor hen alsof ze deel uitmaken van een unieke groep. Een groep die normen en waarden deelt waardoor fans onderling een band opbouwen.

Rapportage

In onderstaande rapportage van Social Embassy kun je een deel van de resultaten uit het onderzoek raadplegen.