12-09-2011 / Ayman van Bregt

De invloed van social media groeit nog steeds. Dit is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen naar de huidige status van social media. Naar eigen zeggen wil Nielsen met haar onderzoek antwoord geven op de vraag hoe sterk social media invloed hebben op het consumentengedrag. Het onderzoek is gedaan in Amerika maar de trends zijn ook aan deze kant van de oceaan interessant. ‘Als de invloed van social media in dit tempo blijft doorgroeien, dan wordt het cruciaal voor traditionele mediabedrijven, retailers, merken en adverteerders om te begrijpen hoe consumenten content gebruiken en delen’, aldus het rapport. Hieronder zijn de belangrijkste punten uit het onderzoek op een rij gezet:

  • De tijd die aan online sociale netwerken wordt besteedt, groeit nog steeds. Inmiddels neemt het gebruik ervan bijna een kwart van de totale tijd op internet in beslag.
  • Het gebruik van social media groeit snel. Bijna vier op de vijf mensen bezoekt regelmatig online sociale netwerken of blogs.
  • Amerikanen besteden gemiddeld meer tijd aan Facebook dan aan andere websites.
  • Bijna 40% van de social mediagebruikers bekijkt content via hun mobiele telefoon.
  • Mobiele toepassingen voor social media staan op de derde plaats van meest gebruikte toepassingen in het algemeen.
  • 55 plussers spelen een belangrijke rol in het toenemende gebruik van mobiele toepassingen voor social media.
  • In totaal kijken meer vrouwen dan mannen online video,  maar mannen kijken meer verschillende video’s en besteden er meer tijd aan.
  • 70% van de gebruikers van online sociale netwerken doet weleens aankopen online. Dit is 12% meer dan de gemiddelde internetter.
  • Maar liefst 53% van de volwassen gebruikers van social media volgt minstens één merk. Slechts 32% volgt een beroemdheid.
  • Over tien bekende wereldmarkten gemeten, bereiken online sociale netwerken en blogs meer dan driekwart van de internetgebruikers.
  • Tumblr (een online dienst die bloggen snel en laagdrempelig maakt) ziet het aantal gebruikers bijna verdrievoudigen in vergelijking met een jaar geleden.

 

Doe je iets met social media of wil je er iets mee gaan doen, dan kunnen de conclusies uit het onderzoek je misschien overtuigen om door te gaan of juist te beginnen. Het lijkt een feit dat de groei van online sociale netwerken en social media voorlopig nog niet ten einde is. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van jouw weg in social media, bekijk dan eens het aanbod van E-Books over dit onderwerp van de Nederlandse Social Media Academie. Hieronder kun je op de afbeelding klikken om het onderzoeksrapport van Nielsen verder bestuderen als je dat wilt: