26-06-2017 / Ayman van Bregt

LinkedIn geeft gebruikers vanaf nu meer inzichten in hoe anderen hun LinkedIn profiel hebben gevonden en wie zij zijn. Gebruikers krijgen gerichte data over de profielen van bezoekers die via de zoekresultaten op het profiel terecht zijn gekomen. Deze data helpt gebruikers bij het optimaliseren van hun eigen vindbaarheid op LinkedIn. In dit artikel worden de nieuwe mogelijkheden van de LinkedIn zoekopdrachten toegelicht.

Inzicht in profielen van bezoekers via LinkedIn zoekopdrachten

Wekelijks zoeken meer dan 20 miljoen professionals, waaronder recruiters, HR-managers en beslissers op LinkedIn. Een kleine aanpassing aan het LinkedIn profiel, kan impact hebben op de vindbaarheid binnen LinkedIn en bijdragen aan een nieuwe carrièrestap. LinkedIn voegt om die reden de mogelijkheid toe om inzicht te krijgen in de profielen van gebruikers die middels LinkedIn zoekopdrachten op het eigen profiel zijn terechtgekomen.

Via zowel de mobiele app als de browserversie van LinkedIn is het mogelijk om via het profiel te kiezen voor ‘weekly search appearances’ zoals in de onderstaande afbeelding is weergegeven:

LinkedIn voegt inzicht in zoekopdrachten van profielbezoekers toe

Via deze pagina wordt inzichtelijk gemaakt hoe vaak het LinkedIn profiel door andere gebruikers is gevonden in de afgelopen 7 dagen. Tevens wordt inzicht gegeven in bij welke bedrijven deze personen werken en wat hun functietitels zijn. Gebruikers kunnen snel zien of er vacatures zijn bij deze bedrijven, maar ook op basis hiervan bepalen in hoeverre het profiel van bezoekers ook in lijn is met de eigen wens om gevonden te worden.

Wanneer de resultaten onvoldoende aansluiten bij de eigen ambitie en doelstellingen om op LinkedIn actief te zijn, is het raadzaam om het profiel op basis hiervan gericht aan te passen. Met behulp van de ‘LinkedIn Profile Completion Meter’ kan de zichtbaarheid van een LinkedIn profiel worden verbetert. Hierbij wordt rekening gehouden met de ’sterkte’ van het profiel, dat een belangrijke graadmeter is voor de zichtbaarheid in zoekresultaten op LinkedIn.

NSMA Whitepaper Zichtbaarheid LinkedIn profiel vergroten

Met de gratis NSMA Whitepaper ‘10 tips voor een goed verzorgd en vindbaar LinkedIn profiel’ krijgen ondernemers en professionals tips om hun eigen LinkedIn profiel in te richten en professionele vindbaarheid te vergroten. Alle tips in de NSMA whitepaper worden vergezeld van een verdere toelichting op de website, zodat de tips direct in praktijk gebracht kunnen worden. De whitepaper kan gratis worden gedownload en helpt bij het behalen van de expert of all-star status op LinkedIn.