Inzichten en statistieken halen uit Twitter

Twitter is steeds vaker voor bedrijven een belangrijk communicatie-instrument in de digitale marketing- en communicatiemix. Duidelijke sturing op basis van inzichten en statistieken is daarbij in onze optiek belangrijk. Enerzijds dwingt sturing organisaties om na te denken over wat ze met Twitter wil bereiken. Anderzijds kan het inzichten brengen over de eigen organisatie die van grote waarde zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan inzichten over klanttevredenheid, feedback over producten/diensten en kansen om nieuwe producten in de markt te zetten. Dit artikel gaat over een aantal tools (TweetStats, Twitter Counter en Twoolr) om statistieken te achterhalen en inzichten te krijgen uit de activiteiten van jouw Twitter-account en in sommige gevallen ook inzichten van andere accounts.

TweetStats:
TweetStats geeft statistieken over het aantal Tweets per uur, per dag, per maand en ook over het aantal replies en retweets. Tevens kun je een tagcloud zien van gebruikte woorden en hashtags, op basis van jouw gedeelde Tweets. Je hoeft niet in te loggen op deze site dus je kunt elk Twitter-account analyseren. Dit is ook handig om te zien wat de concurrentie doet.

Twitter Counter:
Twitter Counter is één van de meest gebruikte tools om bij te houden wat het aantal volgers is en de fluctuatie hiervan. Verder zie je statistieken van het aantal Tweets dat je plaatst en de mensen die jij volgt. Met een pro-account krijg je nog meer inzichten (zoals mentions en retweets). Net als bij TweetStats kun je ook andere Twitter-accounts volgen (bijvoorbeeld van concurrenten) en inzichten krijgen over de ontwikkeling van volgers en het aantal geplaatste Tweets van Twitter-accounts die jij wilt monitoren.

Twoolr:
Twoolr lijkt van deze drie tools de meeste inzichten te bieden. Het dashboard geeft een snelle weergave van de volgende zaken:

  • De ontwikkeling van het aantal volgers en wie je volgt;
  • Type content dat is geplaatst (delen van informatie, conversatie, retweets en aanbevelingen);
  • Meest actieve personen (met wie je praat en wie over je praat).

Verder geeft Twoolr inzichten met achterliggende informatie op basis van bovenstaande input. Je ziet bijvoorbeeld ook wie je onlangs is gaan volgen of ontvolgen en wanneer de meeste retweets zijn gedaan.

Het is belangrijk dat voordat je start met meten en op zoek gaat naar inzichten je eerst jezelf de volgende vraag stelt: ‘Wat wil ik bereiken en met welke criteria kan ik dit meten?’ Social media platformen bieden veel mogelijke inzichten maar het is wel belangrijk om irrelevante data te negeren. Als je altijd alles wilt meten dan kost je dit veel tijd en is het de vraag of het je iets extra’s oplevert.