Inzichten en behoeften van Generatie Z volgens LinkedIn

De data van LinkedIn biedt de gelegenheid om regelmatig gebruikers op het platform te onderzoeken. In een recente studie door het online sociale netwerk voor professionals zijn inzichten over de behoeften van Generatie Z op een rij gezet. Dit artikel zet de belangrijkste conclusies op een rij.

Inzichten en behoeften van Generatie Z volgens LinkedIn

LinkedIn deed onderzoek onder meer dan 2000 professionals in de Verenigde Staten in mei van dit jaar met een leeftijd jonger dan 24 (Generatie Z / Gen Z). De belangrijkste inzichten uit het onderzoek zijn gericht op de veranderbereidheid, de gewenste arbeidsvoorwaarden en de focus op ontwikkeling.

Veranderbereidheid
Meer dan 40% van de professionals geeft aan geïnteresseerd te zijn in een carrièreswitch. Een geheel andere functie of sector is voor deze groep geen probleem. Van de mensen die daadwerkelijk een carrièreswitch maken geeft 50% aan in een totaal andere sector te gaan werken en meer dan 60% een volledig andere functie te gaan vervullen. De Generatie Z heeft hiermee een hoge veranderbereidheid. Gen Z-professionals maken 3x meer switches in de carrière en 80%  zou een gehele carrièreswitch in overweging nemen. Dit gaat echter niet vanzelf want 68% geeft aan angst te hebben dat er betere opties zijn buiten het huidige carrièrepad en 17% heeft er spijt van niet meer moeite te doen om de droombaan te realiseren.

Gewenste arbeidsvoorbaarden
Hoewel salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden van belang zijn is het voor millenials en Gen Z-professionals belangrijker om een goede persoonlijke relatie te onderhouden met collega’s op het werk, ze veel leren en voldoende groeikansen krijgen. In de basis willen deze professionals een prettige functie die veel werkplezier creëert. De helft van de Generatie Z blijft in de huidige functie omdat deze goed bevalt. 45% geeft aan in een functie te blijven door een goede relatie met collega’s en 40% blijft in de huidige functie vanwege de kansen die geboden worden om veel te leren en ontwikkelmogelijkheden qua functies.

Focus op de ontwikkeling
Het onderzoek laat ook zien dat 70% van de professionals overtuigd is van het feit dat het succes op het werk terug te herleiden is op de ruimte om met een manager in gesprek te gaan over de eigen ontwikkeling. 40% geeft aan met een manager in gesprek te gaan bij het heroverwegen van de functie en een carrièreswitch te willen maken. Ze zoeken hierbij niet een opslag van het salaris maar een oprecht advies over hoe zij zich verder kunnen ontwikkelen als professional binnen (en buiten) de organisatie.

Om de Generatie Z professionals verder te ondersteunen biedt LinkedIn de komende twee maanden twee gratis LinkedIn learning workshops aan: Figuring Out Your Next Move and Taking Charge of Your Career.

Meer leren over LinkedIn en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.