02-05-2012 / Ayman van Bregt

Wanneer je online actief bent op sociale netwerken, wordt je vindbaar voor andere mensen. Deze mensen kunnen een oordeel vormen over wie je bent op basis van de informatie en/of foto op je profiel. Vooral Google zorgt ervoor dat men eenvoudig je (bijvoorbeeld) Twitter-, Facebook– of LinkedIn-profiel kan vinden. Bij sollicitaties kunnen recruiters en bij nieuwe zakengesprekken ook relaties jou via deze weg vinden.

Online reputatie managen

Op het moment dat iemand een zoektocht start en jouw naam invoert zal iemand willen bevestigd zien dat het resultaat ook echt over jou gaat. Behalve de informatie op je profiel (naam, geslacht en geografische locatie), vormt een profielfoto een belangrijk referentiepunt voor het vormen van een oordeel. Een foto is immers één van de eerste dingen waar bezoekers van een profiel naar kijken. Een goede profielfoto draagt dus bij aan jouw online reputatie als ‘personal brand’. Zoek via Google bijvoorbeeld je eigen naam eens om te zien wat anderen tegenkomen zodra ze dit doen. Mensen vellen al snel een oordeel op basis van deze informatie. Onderaan dit artikel is een infographic weergegeven op basis van onderzoek dat LinkingR heeft uitgevoerd. Tijdens dit onderzoek is gekeken naar welke invloed een profielfoto heeft op de beeldvorming bij bezoekers van social media profielen.

Tip

Wil je weten wat er over je gezegd wordt op het internet en op social media platformen? Gebruik dan onze cursus Social Media monitoren om te zien wat mensen zeggen.