13-12-2011 / Martijn Baten
Iedereen kijkt vrijwel op dezelfde manier naar profielen op Social Media platformen is de conclusie van een onderzoek door de website Eye Track Shop. In het onderzoek werden 30 mensen voor een webcam geplaatst en de bewegingen van de ogen onderzocht terwijl ze naar profielen op Facebook, LinkedIn en Twitter keken.
Profielfoto meest bekeken onderdeel
Het onderzoeklaat zien dat de profielfoto het meest bekeken onderdeel is van de profielpagina. Voor sommige mensen is deze conclusie voor de hand liggend, maar het onderstreept wel het belang van een bewust gekozen profielfoto.
Ook laat het onderzoek zien dat informatie bovenaan de pagina beter wordt bekeken. Bij een profiel kun je hierin sturen door bijvoorbeeld afbeeldingen zo relevant mogelijk te laten zijn voor anderen of een sterke, beknopte omschrijving van jezelf te geven in een bio op Twitter en LinkedIn. Een aantal tips voor een effectieve bio op Twitter kun je vinden in dit artikel.
Tenslotte toont het onderzoek dat bezoekers van je profiel vaak kijken naar de mensen met wie je verbonden bent. Er wordt bijvoorbeeld veel gekeken naar de kleine afbeeldingen zoals die op Twitter en Facebook op een profiel worden getoond.
Zo kijken mensen naar een profiel op Facebook, LinkedIn en Twitter
In onderstaande afbeeldingen kun je zien hoe mensen naar profielen kijken. Onderdelen die in het rood zijn aangemerkt laten zien waar de ogen van iemand direct op vallen wanneer het profiel wordt bezocht. In de ‘Opacity Map’ ernaast worden ook precies die onderdelen uitgelicht waar veel naar gekeken wordt.