20-06-2014 / Martijn Baten

fbpaidreach1

Zoals veel beheerders van Facebook bedrijfspagina’s weten is het organische bereik op Facebook is sterk gedaald in de afgelopen maanden. Het digitale bureau Flightpath laat zien dat door de daling van het organische bereik, er een prijsstijging is van de advertenties op Facebook en daarmee de kosten voor Facebook advertenties sterk zijn toegenomen.

Prijzen van Facebook advertenties sterk gestegen

Flightpath bekeek de CPM (Cost Per Mille) van drie belangrijke klanten en vond dat de kosten voor Facebook advertenties op Facebook toegenomen zijn van 3 dollar in Februari tot meer dan 10 dollar in Juni. Door de stijging van de kosten is het betaald bereik van veel merken op Facebook afgenomen. Echter is volgens Flightpath de interactie op updates via Facebook niet gedaald en hetzelfde gebleven. Onderstaande infographic laat de stijging in de kosten van het betaald bereik op Facebook zien.

Kosten Facebook advertenties sterk gestegen

Bedrijven op het online sociale netwerk zullen rekening moeten houden met een verdere toename in kosten om Facebook advertenties mogelijk te maken. Zeker als in toenemende mate bedrijven kiezen voor betaald bereik om de afname van het organische bereik op Facebook te compenseren. Voor bedrijven kan het raadzaam zijn om in de toekomst Facebook advertenties gerichter in te zetten op een specifieke doelgroep om de interactie hetzelfde te houden.

Afbeeldingen: Flightpath