01-07-2011 / Martijn Baten

Facebook Places is de locatiegebaseerde dienst van Facebook. Facebook gebruikers kunnen met Facebook Places via hun mobiele telefoon ‘inchecken’ op een locatie en zo laten weten aan hun Facebook-vrienden waar zij zijn.
Voor bedrijven en organisaties kan Facebook Places kansen bieden om zichtbaar te worden in het netwerk van mensen die bij op jouw locatie inchecken.
In onderstaande drie stappen leer je hoe je ervoor zorgt dat je eigen bedrijf of jouw organisatie vertegenwoordigt is op Facebook Places.

Stap 1 – Maak een Facebook fanpagina

Om je locatie toe te voegen kun je het best gebruik maken van een Facebook fanpagina. Mocht je niet weten hoe je een Facebook fanpagina kunt maken kun je de NSMA Snelcursus ‘Facebook bedrijfspagina maken raadplegen.
Let op! Facebook Places werk niet bij een ‘Community’ pagina.

Stap 2 – Ga naar ‘Pagina bewerken’

Ga naar de fanpagina van je bedrijf/organisatie en klik rechtsboven op ‘Pagina bewerken’. Facebook stuurt je dan door naar de instellingen van deze fanpagina.

Stap 3 – Voeg de locatie toe

Klik op het tabblad ‘Algemene gegevens’. Op deze pagina kun je de adresgegevens invoeren. Facebook vraagt om het adres, plaats en postcode. Nadat je dit hebt gedaan wordt de locatie eronder weergeven op een kaart. Je kunt ervoor kiezen om deze kaart ook op de fanpagina te laten vertonen onder ‘Info’. Vergeet niet je instellingen op te slaan en klik onderaan de pagina op ‘Wijzigingen opslaan’.

Zonder Fanpagina

Als je geen fanpagina op Facebook wenst kun je toch gebruik maken van Facebook Places. De procedure is hiervoor wel iets ingewikkelder. Je zult eerst via de mobiele applicatie van Facebook (zoals voor bijv. iPhone of Android) de locatie moeten toevoegen. Vervolgens dien je de locatie te ‘claimen’ via de website. Hiervoor moet je extra gegevens opgeven van je bedrijf zoals een telefoonnummer waarmee je verder kunt registreren. Meer informatie over deze manier kun je lezen in deze blogpost.