11-11-2012 / Ayman van Bregt

Brandwatch is een leverancier van social media monitoring tools waarmee bedrijven inzage hebben in wat er speelt op sociale media. Brandwatch heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop 258 grote, wereldwijde merken Twitter inzetten. Uit het onderzoek ‘Brandwatch Report; Brands on Twitter 2012‘ komen een aantal inzichten naar voren die hieronder op een rij zijn gezet:

  • 9% van de 258 merken maakt geen gebruik van Twitter;
  • 10% van de merken heeft niet getweet in 2012 (in 2011 was dit nog 28%);
  • 75% van de merken gebruikt Twitter om eigen informatie te zenden en voor conversatiedoeleinden;
  • Meer dan 33% van de merken heeft meerdere Twitter-accounts (5x zo veel als in 2011);
  • Merken tweeten minder frequent dan in 2011;
  • De meest gebruikte manier om tweets te plaatsen is via Twitter.com;
  • 59% van de merken is van tool verandert ten opzichte van 2011
  • HootSuite en Spredfast zijn op dit moment het grootst om tweets te publiceren, TweetDeck en CoTweet zijn het meest gedaald in gebruik;
  • 14% van de merken gebruiken maatwerk tools, 11% gebruikt mobiele apps en 11% gebruikt software om tweets automatisch te publiceren;
  • Van de merken die Radian6 als social media tool gebruiken, doet slechts 6% dit om conversaties te managen.

 

Brandwatch onderzoek; Brands on Twitter

In het onderzoek zijn een aantal statistieken gepubliceerd waarvan de meest relevante hieronder worden weergegeven:

Aantal tweets per week dat een merk plaatst

Gemiddeld publiceert 70% van de merken 10 tot 49 tweets per week.

Communicatiegebruik van Twitter (zenden & ontvangen)

75% van de merken gebruikt Twitter niet alleen om eigen berichten te zenden maar ook om de interactie aan te gaan met Twitter-gebruikers en conversaties te managen.

 

Intensiteit van het gebruik van Twitter onder merken

In 2011 waren merken meer actief op Twitter als het gaat om het plaatsen van tweets.

Publicatieplatform om tweets te plaatsen

De meeste merken gebruiken Twitter.com om tweets te plaatsen, HootSuite en Spredfast (categorie ‘Other’) zijn groeiend in populariteit.

Resultaten Brandwatch Report: Brands on Twitter

Brandwatch heeft de onderzoeksresultaten samengevoegd in een Slideshare presentatie die hieronder is bijgevoegd:

Afbeelding via Brandwatch.com

 

NSMA Praktijkgids Social Media Monitoren

Doelgericht monitoren via social media (Facebook, LinkedIn, Twitter en blogs)

De Nederlandse Social Media Academie biedt een laagdrempelige en voordelige manier om zelf ook via sociale media te monitoren. Blijf op de hoogte wat er over jouw organisatie, merk of personen geschreven wordt via weblogs, Facebook, LinkedIn en Twitter. Behalve een stap voor stap uitleg over het monitoren van conversaties binnen sociale media komt ook het opstellen en bepalen van een effectieve zoekmethodiek aan bod. Bekijk de praktijkgids social media monitoren voor meer informatie.