29-10-2012 / Stefan Mooren

Uit onderzoek van het Content Marketing Institute (CMI) en Marketingprofs blijkt dat LinkedIn voor B2B doeleinden het meest populaire social media kanaal is voor de verspreiding van content. Tijdens het onderzoek zijn circa 1400 Amerikaanse B2B professionals door middel van e-mail ondervraagd. Het doel hiervan was om nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van content marketing in B2B omgevingen te krijgen.

LinkedIn meest populair

De respondenten van het onderzoek geven aan dat zij het liefst LinkedIn gebruiken om content voor B2B doeleinden te verspreiden via social media. Ook Twitter, Facebook en Youtube zijn populair. Hieronder is de top-10 uit het onderzoek op een rij gezet:

  1. LinkedIn (83%)
  2. Twitter (80%)
  3. Facebook (80%)
  4. Youtube (61%)
  5. Google+ (39%)
  6. Pinterest (26%)
  7. Slideshare (23%)
  8. Vimeo (12%)
  9. Flickr (10%)
  10. StumbleUpon (10%)

Content marketing onmisbaar

Maar liefst 91% van de respondenten past content marketing toe. Hieruit kan worden geconcludeerd dat het verspreiden van content onmisbaar is voor B2B professionals. Het onderzoek laat ook zien dat 87% van de respondenten social media gebruiken als distributiekanalen. In voorgaande jaren waren artikelen in vakliteratuur de populairste manier om content te distribueren. Opvallend is verder dat het verspreiden van (online) video door de respondenten wordt genoemd als meest gebruikte tactiek voor content marketing (70%). Op de tweede plaats staat het verspreiden van onderzoeksrapporten (44%) gevolgd door mobiele content (33%).

Slideshare: B2B Content Marketing: 2013 benchmarks-budgets-and-trends

Hieronder is een Slideshare presentatie weergegeven waarin de belangrijkste inzichten van het onderzoek op een rij zijn gezet: