24-06-2013 / Ayman van Bregt
LinkedIn publiceerde afgelopen maand haar financiële resultaten waaruit bleek dat een groot deel van de inkomsten komen uit LinkedIn Talent Solutions. Talent Solutions zijn belangrijke hulpmiddelen bij het werven van nieuwe medewerkers via LinkedIn. In dit artikel worden de mogelijkheden van werven via LinkedIn met behulp van Talent Solutions uitgelegd. Achtereenvolgens worden hieronder beschreven wat de populariteit van LinkedIn Talent Solutions is, op welke trends LinkedIn inspeelt en hoe LinkedIn werving ondersteunt wordt met de functionaliteiten van LinkedIn Talent Solutions.
Groei omzet LinkedIn Talent Solutions
De populariteit en aandacht voor LinkedIn Talent Solutions blijkt uit het feit dat in het eerste kwartaal van 2013, 57% van de omzet behaald werd uit deze functie. Uit deze cijfers valt op te maken dat veel organisaties in het wervingsproces door LinkedIn worden ondersteund met Talent Solutions.
Bron grafiek: The Next Web.
LinkedIn werving als succesvolle ondersteuning voor bedrijven met LinkedIn Talent Solutions
Het werven van medewerkers via LinkedIn sluit aan bij drie specifieke trends die LinkedIn ziet in de markt van werving en selectie:
- Passieve kandidaten;
- War for talent;
- Het activeren van interne netwerken bij werving.
De zoektocht naar nieuw personeel door bedrijven start al bij het identificeren van ‘passieve kandidaten‘. Passieve kandidaten zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan of uitdaging maar wel een interessant profiel hebben voor een bedrijf en mogelijk wel geïnteresseerd kunnen worden in een overstap. De ‘war for talent‘ draait om de aantrekkingskracht van een organisatie als merk waar talentvolle (jonge) professionals graag voor willen werken. Een sterk merk voor talenten is volgens LinkedIn relevant omdat hiermee de kosten voor werving verlaagd kunnen worden met 25%. In het kader van deze ontwikkeling heeft LinkedIn een ‘Talent Brand Index‘ gelanceerd. De uitleg over de Talent Brand Index is in de onderstaande LinkedIn video te zien.
Het ‘activeren van interne netwerken‘ bij het invullen van vacatures is een trend die steeds duidelijker zichtbaar is bij bedrijven. Het wervingsproces en vinden van geschikte kandidaten is niet alleen meer een taak voor medewerkers van een HR-afdeling.
De mogelijkheden van LinkedIn werving met LinkedIn Talent Solutions
LinkedIn Talent Solutions kent drie belangrijke functies: Recruiter, Jobs en Career Pages. Met deze functies probeert LinkedIn het wervingsproces optimaal te ondersteunen. De functies worden hieronder kort toegelicht:
- LinkedIn Recruiter
LinkedIn Recruiter geeft gebruikers de mogelijkheid om effectief en efficiënt te zoeken in de database van professionals op LinkedIn. Op deze manier is het mogelijk om gericht potentiële kandidaten te vinden vergelijkbaar met een vacaturebank als Monsterboard. Afgelopen maand werd een nieuwe ‘Recruiter homepage‘ gelanceerd om recruiters en headhunters nog beter te laten zoeken. - LinkedIn Jobs
Met LinkedIn Jobs kunnen bedrijven vacatures plaatsen. Hierbij kunnen bedrijven gebruik maken van de optie om vacatures te richten op specifieke profielen van professionals. De mogelijkheden van LinkedIn Jobs werden in februari 2013 uitgebreid en vernieuwd waarbij gebruikers meer functies hebben om te zoeken naar vacatures. Het is ook mogelijk om vanuit de LinkedIn Jobs functionaliteit direct een advertentie voor de vacature te plaatsen in het advertentienetwerk van LinkedIn. - LinkedIn Career Pages
De LinkedIn Carrière Pagina’s (LinkedIn Career Pages) geven bedrijven de mogelijkheid om net als een LinkedIn bedrijfspagina een ‘professioneel visitekaartje’ te hebben op LinkedIn. Het is een reactieve manier voor LinkedIn werving waarbij LinkedIn gebruikers die actief op zoek gaan naar een organisatie of bedrijf in één overzicht alle vacatures kunnen terugvinden. Op de pagina is ruimte voor achtergrondinformatie over het bedrijf en de procedures rondom het wervingsproces.
De waarde die LinkedIn biedt bij het ondersteunen van het wervingsproces komt, wordt uiteengezet in onderstaande afbeelding:
NSMA Social Media workshop / training: LinkedIn werving voor HR-doeleinden
Naast de NSMA Praktijkgidsen voor LinkedIn biedt de Nederlandse Social Media Academie (NSMA) ook (incompany) trainingen en workshops aan voor bedrijven. Indien een organisatie of bedrijf de commerciële mogelijkheden voor werving van nieuw personeel via social media beter wil benutten, kan NSMA een maatwerktraining maken en uitvoeren. Hierbij is specifieke aandacht voor de behoefte van de opdrachtgever en kan er ook door middel van specifieke trainingsopdrachten tijdens de training gewerkt worden aan direct resultaat. Afgelopen jaar verzorgde NSMA trainingen bij diverse bedrijven en organisaties in Nederland met de volgende onderwerpen:
- Werving via Facebook;
- De mogelijkheden van LinkedIn voor Human Resources;
- Werving via Social Media;
- Een optimaal LinkedIn profiel voor sales-, marketing- en communicatie-professionals;
- Werven (recruitment) van professionals met behulp van social media.
Indien je van gedachten wilt wisselen over de mogelijkheden voor een bedrijf of organisatie, neem dan contact op met Ayman van Bregt, mede-oprichter van de Nederlandse Social Media Academie.