20-07-2012 / Martijn Baten

Ga in je webbrowser naar www.socialcrawlytics.com

Als je social media ‘deelknoppen’ op je eigen website hebt, is het als websitebezoeker gemakkelijk om de content van je website te delen via social media platformen zoals Twitter en Facebook. Als je het lastig vind om inzicht te krijgen in hoe vaak je links zijn gedeeld is Social Crawlytics een oplossing. De handige tool Social Crawlytics geeft je inzicht in het aantal gedeelde pagina’s van je website via social media. In dit artikel wordt uitgelegd hoe Social Crawlytics werkt.

Stap 1 – Ga naar de tool

Om gebruik te maken van Social Crawlytics ga je in je webbrowser naar socialcrawlytics.com. Op de pagina die verschijnt kun je met een Twitter-account je aanmelden voor de tool. Klik hiervoor op de knop ‘Login with Twitter’.

Ga in je webbrowser naar www.socialcrawlytics.com

Stap 2 – Maak een rapportage aan

Na het aanmelden met je Twitter-account kun je starten met het aanmaken van de rapportage. Allereerst moet je de URL invoeren van de website die je wilt analyseren (bijvoorbeeld: www.socialmediaacademie.nl). Vervolgens kun je de diepte van de analyse instellen (aantal pagina’s naast de hoofdpagina). Standaard staat dit ingesteld op 2. Het gebruik van Social Crawlytics kost credits waarvan je er standaard 1500 krijgt Hoe dieper je wil analyseren, des te meer credits dit kost. Tot besluit kun je aangeven of je een melding wilt krijgen wanneer de rapportage gereed is. Je kunt een melding krijgen via Twitter of e-mail. Als je klaar bent met alles instellen, kies dan voor ‘Submit’ om verder te gaan.

Aanmaken van een rapportage bij Social Crawlytics

Stap 3 – Bekijk de rapportage

Na het aanmaken van de rapportage kan het even duren totdat de gehele site is geanalyseerd. Wanneer de rapportage gereed is kun je deze bekijken vanuit het dashboard van Social Crawlytics.

Bekijk de rapportage van Social Crawlytics

De rapportage die verschijnt geeft een overzicht met alle pagina’s van de website die zijn gedeeld via Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Pinterest, Digg, StumbleUpon en Delicious. Afhankelijk van de analyse-diepte wordt een hoeveelheid pagina’s meegenomen in de rapportage.

In het rapportage overzicht is de grafiek: ‘Page shares per network’ te vinden. Deze grafiek visualiseert hoe vaak je pagina’s gedeeld zijn op de diverse social media. Hieruit kun je aflezen welk social media kanaal het meeste gebruikt wordt om links van je website te delen. Belangrijk om te weten is dat hier wel enkel de top 50 artikelen worden meegenomen in de grafiek.

Onderaan de rapportage vind je een totaaloverzicht van alle genalayseerd links. Van elke link kun je zien op welke social media kanalen deze is gedeeld en het exacte aantal.

Rapportage Social Crawlytics

Stap 4 – Exporteer de rapportage

Het is mogelijk om de rapportage van Social Crawlytics te exporteren naar je computer om deze te gebruiken in Excel. Om dit te doen ga je naar het blok ‘Report & Scan Controls’ in de rapportage. Door te kiezen voor de optie ‘Export to CSV’ wordt een .csv bestand gemaakt van de rapportage die je kunt openen op je computer.

Report & Scan Controls Social Crawlytics