27-07-2011 / Ayman van Bregt

Op Twitter uiten mensen makkelijk hun ervaringen over mensen, merken, bedrijven, producten en ga zo maar door. Dit zijn meesteal hele positieve of hele negatieve ervaringen. Neutrale berichten komen minder voor en vallen minder op. Organisaties voelen soms terughoudendheid om actief te zijn op Twitter uit angst voor negatieve berichtgeving. Als dat zo is, ben je geen onderdeel van de conversaties en zie je niet wat er gezegd wordt. Desondanks zijn de conversaties er wel en anderen zien dus wel de eventuele negatieve (of positieve) berichten. De onderstaande tools (Monitter en Twilert) stellen je in staat om te monitoren wat op Twitter wordt gezegd zonder dat je hiervoor zelf hoeft deel te nemen aan Twitter. Wellicht zijn deze tools een reden om toch te luisteren naar wat klanten en anderen vinden van jouw merk, organisatie, product of dienst.

Op de hoogte blijven via e-mail met Twilert
Twilert is vergelijkbaar met Google Alert en is een tool waarmee je datgene kunt volgen wat er gezegd wordt op Twitter. Twilert stuurt je e-mail meldingen als er conversaties zijn op basis van trefwoorden die je wilt monitoren.

  • Stap 1: Ga naar Twilert.com
  • Stap 2: Connect door middel van je Google-account of Twitter-account
  • Stap 3: Maak je Twilert aan door zoekopdrachten in te geven en wanneer je de alerts (meldingen) wilt ontvangen
  • Na het aanmaken kun je alerts managen en bijv. tijdelijk aan en uit zetten.

 

Realtime monitoren met Monitter
Monitter geeft via haar website realtime inzichten in wat er wordt gezegd op Twitter. Dit is bijvoorbeeld handig als je wilt weten wat er tijdens evenementen en speciale gebeurtenissen wordt getwitterd door bezoekers en betrokkenen.
Op Monitter.com geef je alle zoekopdrachten in die voor jou van belang zijn en wilt monitoren. Vervolgens wordt alles in kolommen naast elkaar geplaatst en weergegeven. Monitter ververst automatisch als er nieuwe berichten zijn in relatie tot door jou geplaatste Twitter-zoekopdrachten.