30-08-2013 / Martijn Baten

Facebook Promotion GuidelinessFacebook heeft de regels voor het organiseren van promotieacties en wedstrijden aangepast. Vanaf nu is het mogelijk om promotieacties te organiseren op de tijdlijn van Facebook bedrijfspagina’s. Voorheen was het officieel alleen toegestaan om een actie te houden op een bedrijfspagina door middel van een toegevoegd tabblad aan de bedrijfspagina.

Deelnemen aan acties op Facebook bedrijfspagina’s met likes en reacties

Dankzij de wijziging van Facebook aan het reglement voor bedrijfspagina’s is het voor beheerders mogelijk om eenvoudiger een promotieactie te houden. Je kunt vanaf nu deelname aan een actie mogelijk maken door:

  • Door fans te laten reageren op een update of de update te ‘liken; 
  • Door fans te laten reageren via een privébericht gericht aan de beheerder(s) van de bedrijfspagina (rechtsbovenaan de bedrijfspagina);
  • Door likes te gebruiken als manier om te stemmen.

De bekende ‘Like & Share’ promotieacties zijn volgens de aangepaste regels van Facebook echter nog altijd niet toegestaan. Hierover zegt Facebook: “As before, however, businesses cannot administer promotions on personal Timelines.” Dit wil zeggen dat iemand laten deelnemen aan een promotieactie door dit te laten delen op het eigen profiel niet is toegestaan.

Met nieuwe regels voor Facebook bedrijfspagina’s is het verboden om mensen te taggen of om fans te stimuleren zichzelf te taggen in content waar zij niet bij betrokken zijn. Het is dus bijvoorbeeld niet meer toegestaan om fans zichzelf te laten taggen in een afbeelding van een nieuw product om kans te maken op een prijs.

Promotie op Facebook bedrijfspagina’s voor iedereen te organiseren

Facebook doet de aanpassing om promoties op het online sociale netwerk voor ieder type bedrijf mogelijk te maken. Het toevoegen van een tabblad aan bedrijfspagina brengt vaak extra kosten met zich mee waardoor de drempel voor kleinere bedrijven te hoog is. Dankzij deze aanpassing is het voor alle bedrijfspagina’s mogelijk een promotieactie op te zetten. Meer over de wijzigingen is te lezen in dit Facebook document voor acties op bedrijfspagina’s met een verdere toelichting op de verandering.