08-06-2018 / Martijn Baten

Facebook heeft aangekondigd om nieuwe tools te lanceren om de verspreiding van nepnieuws verder terug te brengen. Zo is er onder andere een video met meer uitleg over de werkzaamheden en processen van Facebook uitgebracht en is er een nieuwe website gebouwd om meer duidelijkheid over de samenstelling van het nieuwsoverzicht te geven. In dit artikel worden de nieuwe tools om nepnieuws te verminderen verder toegelicht.

Nieuwe tools voor vermindering nepnieuws op Facebook

In een 12-minuten durende video worden de zorgen omtrent nepnieuws tijdens de presidentiële verkiezingen in de Verenigde Staten van 2016 besproken. Medewerkers van Facebook leggen in de video verder uit hoe zij proberen om deze zaken zo goed mogelijk aan te pakken.

Daarnaast legt John Hegeman van Facebook in een blogpost uit welke maatregelen er worden genomen om te proberen daarmee het nepnieuws verder terug te brengen. Zo spreekt hij over een campagne die gebruikers helpt echt nieuws te onderscheiden van nepnieuws, die bovenaan het nieuwsoverzicht en op printadvertenties zichtbaar zal zijn. Daarnaast legt hij uit dat Facebook een samenwerking aangaat met een academisch onderzoeksteam, om de impact van en de zorgen rondom nepnieuws te onderzoeken.

Door middel van de videodocumentaire en de aangekondigde maatregelen hoopt Facebook meer inzicht te geven over hoe nepnieuws intern wordt aangepakt. Deze transparantie betekent echter niet direct dat hiermee het probleem ook daadwerkelijk wordt opgelost. Facebook heeft jarenlang de focus gehad op het trekken van de maximale aandacht van gebruikers, wat leidt tot berichten vanuit een specifiek perspectief. De zogenoemde ‘filterbubbel’ zorgt mede door Facebook ervoor dat  dat mensen met name nieuws zien dat hun eigen perspectief bevestigt, in plaats van tegenspreekt. Niet ideaal, aangezien steeds meer mensen op Facebook vertrouwen voor hun dagelijkse nieuws.

Om de zaak effectief aan te pakken zal Facebook meer verantwoordelijkheid moeten nemen en meer maatregelen introduceren om dit probleem uiteindelijk op te kunnen lossen. De inzichten die Facebook geeft door middel van de nieuw geïntroduceerde tools kunnen al bijdragen aan het verminderen van nepnieuws.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden.