19-09-2019 / Martijn Baten

Facebook heeft een reeks nieuwe updates aangekondigd voor de zakelijke tools van Facebook Messenger, met nieuwe ‘in-stream’ automatiseringsopties voor leadgeneratie en het realtime boeken van afspraken.

Nieuwe update voor zakelijke Messenger-gesprekken

Messaging is een belangrijk aandachtspunt voor Facebook en het doorvoeren van nieuwe updates moet zorgen voor een bredere acceptatie van messaging voor zakelijk gebruik. De nieuwe update zorgt voor de volgende nieuwe toevoegingen voor bedrijven op Facebook Messenger:

1. Leadgeneratie in Messenger

Het grootste onderdeel van de update is de lancering van de nieuwe templates voor leadgeneratie via Messenger. Met deze nieuwe template in de Facebook Ads Manager kunnen bedrijven geautomatiseerde ervaringen creëren om leads binnen Messenger te kwalificeren. Bedrijven kunnen het gesprek met prospects direct in Messenger voortzetten en integreren met bestaande CRM-tools om leads naadloos te volgen.

Zoals in de bovenstaande afbeelding is te zien kunnen door middel van de nieuwste update leads (wanneer deze is geïntegreerd met het CRM-systeem) automatisch een genuanceerd antwoord krijgen op basis van gebruikersfeedback. Vervolgens kunnen de relevante leads gevolgd worden voor een reactie op een later tijdstip. Deze optie zal Messenger Bots van Facebook helpen verbeteren.

2. Afspraak boeken in Messenger

Een tweede functie die Facebook heeft aangekondigd is dat er nu ook geïntegreerde opties zijn voor het realtime boeken van afspraken in Messenger. Bedrijven kunnen met deze optie hun bestaande boekingsoftware integreren, waardoor het volledige proces binnen de app wordt vereenvoudigd. Daarnaast zorgt de functie er onder andere voor dat bedrijven de Messenger-gesprekken kunnen omzetten in winkelverkeer en online/telefonische afspraken

3. Update standaardbericht venster

Facebook is ook bezig met het bijwerken van het standaard berichtenvenster tot 24 uur. Gebruikers verwachten dat bedrijven snel op hun berichten reageren, bedrijven die tijdig reageren behalen ook betere resultaten. In Messenger zullen gebruikers en bedrijven altijd de controle blijven houden over met wie er gecommuniceerd wordt, door functies te gebruiken zoals blokkeren, dempen of berichten uitschakelen.

Na 24 uur hebben berichtontwikkelaars de mogelijkheid om berichttags en gesponsorde berichten in te zetten om klanten opnieuw te bereiken, maar deze optie zal binnenkort worden verwijderd. Hiermee wil Facebook het sneller reageren op berichten door bedrijven stimuleren. Dit kan een belangrijke verandering zijn voor bedrijven die Messenger in alle workflows hebben geïntegreerd. Naast het 24-uursvenster kunnen bedrijven nog steeds klanten opnieuw betrekken bij Messenger via gesponsorde berichten en door berichttags te gebruiken om updates over aankopen, boekingen, accountwijzigingen te versturen. Facebook heeft daarom het aantal beschikbare tags verminderd van 17 naar 4 om acceptabele gebruikersscenario’s te vereenvoudigen. De vier nieuwe categorieën voor Messenger-tags die vanaf januari 2020 zullen ingaan zijn:

  • Bevestigd evenement – Stuur de gebruiker herinneringen of updates voor een evenement waarvoor ze zich hebben geregistreerd (bijvoorbeeld RSVP’en, gekochte tickets). Deze tag kan worden gebruikt voor komende evenementen en lopende evenementen.
  • Na aankoop –Informeer de gebruiker over een update van een recente aankoop.
  • Accountupdate –Breng de gebruiker op de hoogte van een eenmalige wijziging van zijn applicatie of account.
  • Human Agent (gesloten bèta) –Hiermee kunnen medewerkers reageren op vragen van gebruikers. Berichten kunnen binnen 7 dagen na een gebruikersbericht worden verzonden.

Dit vereenvoudigt het tagproces, met duidelijkere aanwijzingen over welke reacties binnen het systeem acceptabel zijn.

4. Uitfasering Discover Tab

Het laatste belangrijke element van de update is de geleidelijke uitfasering van het tabblad Ontdekken in Messenger, waarin relevante bedrijven en bots werden getoond die voor gebruikers mogelijk interessant zijn. Het voornaamste doel van de uitfasering is om het voor gebruikers makkelijker te maken om bedrijven op elke plek te bereiken via Messenger.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.