04-02-2019 / Ayman van Bregt

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de meest gemaakte fouten in sollicitatiegesprekken en hoe kandidaten deze kunnen oplossen. In dit artikel staan de resultaten van het onderzoek en oplossingen voor de meest gemaakte fouten in sollicitatiegesprekken op een rij.

Oplossingen voor de meest gemaakte fouten in sollicitatiegesprekken

Censuswide voerde in opdracht van LinkedIn het onderzoek uit in december onder 2.150 werkende professionals in de Verenigde Staten.
Uit het onderzoek blijkt dat een fout in een sollicatiegesprek de beste kan overkomen en hoe er hiermee wordt omgegaan het echte verschil maakt. Meer dan 55% van de professionals uit het onderzoek geeft aan fouten te maken in sollicitatiegesprekken.
De belangrijkste fouten zijn:

  • Niet voorbereid zijn voor een sollicitatiegesprek;
  • Vergeten te reageren op een e-mail;
  • Verslapen voor een afspraak;
  • Vergeten om een follow up te geven na een sollicitatiegesprek;
  • Een woord verkeerd uitspreken tijdens een interview;
  • Per ongeluk per mail reageren met ‘reply all’.

Oplossingen voor fouten in sollicitatiegesprekken

  • Excuses maken is de beste manier om fouten in sollicitatiegesprekken te herstellen geeft 53% van de respondenten in het onderzoek aan;
  • Om advies vragen is een belangrijke tweede tip. Het advies kan worden ingewonnen via bijvoorbeeld een manager of een collega of het netwerk buiten het kantoor;
  • De fout herstellen is wat 29% uit het onderzoek aangeeft te doen, mits dit mogelijk is.

Meer leren over LinkedIn en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.