16-04-2013 / Ayman van Bregt

NIMA Social Media Foundation Class header

Social media is niet meer uit het huidige medialandschap weg te denken in Nederland. Met social media hebben gebruikers een instrument in handen waarmee alles deelbaar is geworden en iedereen producent kan zijn van eigen nieuws. In dit artikel geven we meer achtergrondinformatie over het social media gebruik in Nederland aan de hand van cijfers en een stappenplan om praktisch en zakelijk aan de slag te gaan met social media.

Cijfers over het gebruik van Social Media in Nederland (april 2013)

De volgende cijfers zijn van april 2013 en geven inzicht in het social media gebruik in Nederland:

  • Facebook
    Totaal aantal Facebook gebruikers in Nederland: 7.560.800
    Verdeling qua leeftijd:
    13 – 17 jaar: 821.020
    18 – 24 jaar: 1.532.440
    25 – 34 jaar: 1.682.520
    35 – 54 jaar: 2.496.560
    55 en ouder:  1.014.420

 

  • LinkedIn
    Totaal aantal LinkedIn gebruikers in Nederland: 3.017.042
    Verdeling qua leeftijd:
    18 – 24 jaar: 176.589
    25 – 34 jaar: 435.963
    35 – 54 jaar: 615.764
    55 en ouder: 133.035

 

  • Hyves
    Totaal aantal Hyves gebruikers in Nederland: 5.358.750
    Verdeling qua leeftijd:
    0 – 17 jaar: 1.664.300
    18 – 25 jaar: 1.137.550
    25 – 35 jaar: 1.135.950
    35 – 55 jaar: 995.200
    55 en ouder: 425.750

 

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op de advertentietools van respectievelijk Facebook, Hyves en LinkedIn. Op basis van social media onderzoek door Newcom Research & Consultancy zijn de volgende gegevens beschikbaar over Google+, Twitter en YouTube over het aantal gebruikers in Nederland:

 

Stappenplan om aan de slag te gaan met Social Media

Social media is een begrip dat veel verschillende kanalen en platformen omhelst. De dynamiek en interactiemogelijkheden zijn echter zeer verschillend afhankelijk van de keuze voor een platform (interactie op YouTube komt anders tot uiting dan bijvoorbeeld op LinkedIn). Om social media zakelijk in te zetten adviseren wij de volgende stappen.

1. Social media analyse
In de analysefase is het verstandig om een goed beeld te vormen van welke social media kanalen de doelgroep gebruik maakt. Vorm een beeld van welke social media platformen veel mensen uit de gewenste doelgroep gebruik maken en op welke manier zij het platform gebruiken. Het kan ook zinvol zijn (om mogelijke inspiratie op te doen) om te kijken naar concurrentie en met welke doeleinden en activiteiten zij social media inzetten.

2. Waardecreatie ondersteunt met social media
Alvorens concreet aan de slag te gaan met social media binnen de marketingcommunicatiemix (of voor andere zakelijke doeleinden) is het wenselijk om het nut bepaalt te hebben. Enerzijds gaat het er om dat social media bijdraagt aan zakelijke doelstellingen van het bedrijf, anderzijds gaat het om de toegevoegde waarde die de social media activiteiten creëren voor de gewenste groep (prospects, klanten, etcetera). Probeer de toegevoegde waarde voor de gewenste doelgroep(en) duidelijk en bondig te omschrijven in een waardepropositie.

3. Zakelijk aan de slag met social media
Nadat de analyse en waardepropositie is bepaald kan er echt aan de slag gegaan worden met de inzet van social media. Zorg daarbij dat social media geïntegreerd is met andere marketingcommunicatie-kanalen en de bestaande activiteiten en boodschappen versterkt. De inzet van een contentkalender (planning van middelen, vorm en activiteiten) kan het resultaat versterken maar zorg ook dat er voldoende aandacht besteed wordt aan het bepalen van het resultaat en hoe de successen gemeten worden zodat resultaten als gevolg van social media ook daadwerkelijk aangetoond kunnen worden.

Praktisch aan de slag met social media tijdens de NIMA Foundation Class

De Foundation Class is er voor marketeers die praktijkgericht en concreet aan de slag willen met de social media activiteiten voor het bedrijf waar ze voor werken. Gedurende een ééndaagse training worden inzichten aangereikt en opgedaan hoe social media op een zo optimaal en efficiënt mogelijke manier ingezet kunnen worden. Als marketing professional krijg je tevens inzichten hoe meer waarde gecreëerd kan worden bij het inzetten van bestaande en/of nieuwe social media kanalen. NSMA-lezers krijgen een korting bij het NIMA voor deze training.

De Foundation Class zal verzorgd worden door NSMA-trainer Jeroen van Eck op 23 april en op 19 september. Als bezoeker van de NSMA-site betaal je geen €449,- maar €295,- door te mailen naar info@nsma.nl. Bekijk het programma van de Foundation Class voor meer informatie.

Social Media tips

Onderstaande tips komen voort uit de Nima Foundation Class Social Media en komen terug in de inhoud van het programma van de Foundation Class.

Social Media Tip 1 - Ayman van Bregt

Social Media Tip2

Social Media Tip 3

Social Media Tip 4