01-04-2015 / Ayman van Bregt

Redenen waarom mensen bedrijven ontvolgen op Facebook, LinkedIn en Twitter

De Amerikaanse bedrijven BuzzStream en Fractl hebben onderzocht wat de belangrijkste redenen zijn voor mensen om bedrijven op Facebook, LinkedIn en Twitter te ontvolgen. In dit artikel staan de belangrijkste conclusies van het onderzoek op een rij.

Redenen waarom mensen bedrijven op Facebook, LinkedIn en Twitter ontvolgen

In totaal werden er voor het onderzoek meer dan 900 bevraagd door de onderzoekers om inzicht te krijgen in waarom mensen besluiten bedrijven te ontvolgen via social media. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek genaamd ‘The Unfollow Algorithm‘ zijn:

  • 25% van de respondenten gaf aan dat ze op Facebook in de afgelopen maand gestopt zijn om de Facebook bedrijfspagina van een merk te volgen;
  • 12% van de respondenten gaf aan dat ze op Twitter een bedrijf zijn gaan ontvolgen binnen een tijdspanne van enkele dagen;
  • 49% procent van de respondenten gaf aan dat ze op LinkedIn nooit een organisatie ontvolgen;
  • 21% van de respondenten gaf aan dat ze een bedrijf gaan ontvolgen wanneer de content meer van hetzelfde en saai is;
  • 19% van de respondenten gaf aan een merk op Facebook te ontvolgen als er teveel content wordt geplaatst (meer dan 6 keer per dag);
  • 22% van de respondenten gaf aan dat zij qua content met name voorkeur hebben voor afbeeldingen als deze geplaatst worden door bedrijven.

In de onderstaande infographic zijn alle resultaten van het onderzoek gevisualiseerd:

De redenen waarom mensen bedrijven op Facebook, LinkedIn en Twitter ontvolgen