22-05-2012 / Martijn Baten

Uit onderzoek blijkt dat social media onmisbare kanalen zijn voor de zakelijke groei van bedrijven en organisaties. Het onderzoek werd in opdracht van Google uitgevoerd door Milward Brown, en laat zien hoe er op zakelijk gebied gebruik wordt gemaakt van social media in Europa. Milward Brown onderzocht 2700 professionals in Frankrijk, Duitsland, Italie, Nederland, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. De inzichten in het onderzoek geven het belang van social media aan voor de groei van bedrijven. In dit artikel worden de belangrijkste inzichten uit het onderzoek op een rij gezet.

Social media inzet door bedrijven in Europa

Bijna de helft (46 procent) van de onderzochte respondenten wil meer gebruik maken van social media. Een derde (32 procent) maakt gebruik van externe social media als Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+. Ongeveer een kwart (23 procent) maakt dagelijks gebruik van interne social media als Yammer. Een kwart van de onderzochte professionals maakt nog geen gebruik van interne social media.

Hoewel het onderzoek zich beperkt tot slechts een aantal Europese landen, staat Nederland er niet als best genoteerde bij als het gaat om het zakelijk gebruik van social media. Vooral Zuid-Europese werknemers en managers blijken social media veelvuldig te gebruiken. Spanje en Italië voeren de lijst aan met 74 procent. Nederland blijft samen met Duitsland wat achter op de lijst; slechts 54 procent gebruikt er social media voor zakelijke doeleinden.

Doelstellingen en social media

Social media worden door de onderzochte organisaties gebruikt voor samenwerking en het uitwisselen van kennis en informatie (37 procent), het uitbreiden van het professionele en persoonlijke netwerk (34 procent), het samenbrengen van ideeën (29 procent), interne communicatie (26 procent) en het samenstellen van teams met de juiste vaardigheden (20 procent).

Social media voor samenwerking en interne communicatie

Verder wordt social media door de onderzochte organisaties voor verschillende zakelijke doeleinden ingezet. Social media wordt door de onderzochte respondenten gebruikt om het bedrijf te laten concurreren, omzet te doen stijgen en groei te versnellen. Ook het aantrekken en behouden van talent in het bedrijf wordt gezien als zakelijk doel dat met behulp van social media kan worden bewerkstelligd.

Zakelijk groeien met behulp van social media

Het onderzoek laat zien dat social media belangrijke kanalen kunnen zijn voor groei van het bedrijf. Ruim de helft (59 procent) van de onderzochte professionals in snelgroeiende organisaties gebruiken social media voor de groei van de business (omzet, marktaandeel, etc). Meer dan driekwart van de ondervraagde senior managers gelooft dat bedrijven die social media omarmen sneller zullen groeien. Meer dan de helft (53 procent) van de onderzochte professionals gelooft dat bedrijven het niet zullen ‘overleven’ als zij social media niet omarmen.

Het volledige rapport bekijken?

Het onderzoeksrapport biedt meer interessante inzichten in het gebruik van social media door Europese bedrijven. Google en Milward Brown stellen het onderzoeksrapport gratis beschikbaar en deze is te downloaden via deze link als pdf.