In 5 stappen een succesvolle Facebook groep opzetten

Facebook groepen zijn een goede manier om in contact te komen met mensen die geïnteresseerd zijn in hetzelfde onderwerp. Juist daarom zijn groepen voor bedrijven een interessante manier om producten, diensten en bovenal contant onder de aandacht te brengen en relaties op te bouwen met personen die zich bezig houden met hetzelfde interessegebied. Het opzetten van een succesvolle Facebook groep vraagt een goede voorbereiding en uitwerking. In dit artikel wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een Facebook groep start en vervolgens succesvol bekend maakt.

In 5 stappen een succesvolle Facebook groep opzetten

Hoewel via Facebook bedrijfspagina’s klanten, fans en geïnteresseerden in je bedrijf eenvoudig zijn te betrekken en informeren, biedt een eigen Facebook groep de mogelijkheid om content te delen met alleen personen die geïnteresseerd zijn in een specifiek onderwerp of vakgebied. Hierdoor is de kans groot dat gedeelde content sneller wordt gewaardeerd dan elders binnen het online sociale netwerk. Groepen zijn goed vindbaar via de ‘voorgestelde groepen‘ functie, dus wanneer je eigen Facebook groep juist is gecategoriseerd, kan de groep snel bekend worden en groeien in het aantal leden. Daarnaast ontvangen groepsleden vaak (e-mail)meldingen van Facebook over nieuwe berichten in een groep, waardoor nieuwe posts snel onder de aandacht komen.

Voorgestelde Facebook groepen

Hieronder vind je een stap voor stap uitleg om te starten met een eigen Facebook groep en deze bekend te maken:

Stap 1: Bepaal de waarde van de Facebook groep

Om een succesvolle Facebook groep te starten, is het raadzaam om na te denken over de toegevoegde waarde van de groep. Je kunt hierbij de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden:
  • Voor wie is de groep bedoeld?
  • Wat biedt de groep voor de leden?
  • Waarom moeten geïnteresseerden juist van deze groep lid worden?

Een voorbeeld: Je kunt bijvoorbeeld een Facebook groep starten gericht op startende bloggers om hen de basis van het bloggen en publiceren via WordPress uit te leggen en daarnaast praktische tips & tricks te delen. De groep vervult hierin in de behoefte om startende bloggers op weg te helpen en praktische handreikingen uit te wisselen.

Stap 2: De Facebook groep aanmaken

Nadat je de toegevoegde waarde van de Facebook groep in kaart hebt gebracht is het tijd om de nieuwe groep daadwerkelijk te starten.

Via de Facebook groepen-pagina kies je rechtsboven voor de optie ‘Groep maken‘. Geef de groep een duidelijke of opvallende naam en voeg eventueel al enkele eigen vrienden toe als eerste leden van de groep. Bepaal tenslotte de privacyinstellingen.

Let erop dat een ‘Geheime Facebook groep‘ niet vindbaar is voor anderen en om deze reden waarschijnlijk niet aansluit bij de doelstelling van je groep om deze bekend te maken onder een groter publiek.

 

Een nieuwe Facebook groep maken

Stap 3: De Facebook groep gereed maken voor gebruik

Wanneer de nieuwe Facebook groep is aangemaakt, is het van belang om de groep verder gereed te maken voor gebruik. Eerst is het raadzaam om een duidelijke groepsbeschrijving toe te voegen. Hier kun je als beheerder aangeven welke waarde de groep voor de leden biedt en welke personen je met de Facebook groep wilt aanspreken. Ook kun je in de beschrijving enkele regels kwijt over het plaatsen en reageren in de groep en kun je eventuele bijeenkomsten aankondigen die fysiek of online worden georganiseerd. Je kunt een beschrijving van de groep plaatsen als post in de Facebook groep en deze bovenaan de groepspagina vastpinnen. Hierdoor is deze goed zichtbaar voor iedereen die de groepspagina bezoekt. Je kunt de belangrijkste uitgangspunten van de groep eventueel ook kwijt in de omslagafbeelding, zoals te zien is in het voorbeeld hieronder:

De omslagfoto van een Facebook groep

 

Stap 4: Maak de Facebook groep bekend 

Nu de Facebook groep gereed is voor gebruik kun je starten met het bekendmaken van de groep. Naast dat je via alle social media accounts die je hebt, je nieuwe initiatief kunt aankondigen, kun je ook andere tactieken inzetten om in korte tijd de groep bekend te maken onder relevante personen:

  • E-mailnieuwsbrief: Wanneer je een e-mailnieuwsbrief verstuurt naar klanten of geïnteresseerde personen, kondig dan de Facebook groep aan via een item in de nieuwsbrief met uitleg hoe mensen lid kunnen worden van de groep. Heb je nog geen ervaring met e-mailnieuwsbrieven, probeer dan eens Mailchimp uit om eenvoudig mailings te versturen naar klanten en geïnteresseerden.
  • Gesponsorde berichten: Wanneer je een Facebook bedrijfspagina hebt, maak dan de nieuwe groep bekend met een post op de pagina. Adverteer vervolgens tijdelijk met dit bericht om via Facebook de juiste doelgroep te bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn om lid te worden van de Facebook groep.
  • Deel de groep in vergelijkbare Facebook groepen: Grote kans dat personen die geïnteresseerd zijn in je nieuwe groep, al lid zijn van andere, vergelijkbare groepen. Maak je eigen groep daarom bekend in andere groepen op het online sociale netwerk, uiteraard alleen wanneer dit is toegestaan volgens de groepsregels. Promoten in groepen waar dit niet gewenst is, kan ertoe leiden dat de toegang tot deze groepen door de beheerders wordt ontzegd.
  • Organiseer evenementen: Om de lancering van de nieuwe Facebook groep succesvol te laten verlopen kan het organiseren van een evenement helpen om het groepsgevoel onder leden te versterken en om extra waarde toe te voegen voor de personen die als eerste lid zijn geworden van de groep.
  • Zorg voor continue zichtbaarheid van de Facebook groep: De laatste tip lijkt misschien een open deur, maar is uiteindelijk doorslaggevend voor het succes van een groep op Facebook. Zorg dat je in de groep continu nieuwe berichten, (eigen) content en discussies plaatst om telkens de waarde van de groep onder de aandacht te brengen van de leden en zichtbaar te worden in het nieuwsoverzicht.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.