19-03-2014 / Ayman van Bregt

Tips voor een goede tweet frequentieEen goede frequentie voor het plaatsen van tweets op Twitter is voor veel zakelijke gebruikers een zoektocht naar balans. Het Amerikaanse Simply Measured heeft onderzoek gedaan naar de impact van twee verschillende tweet frequenties, 15 minuten en 30 minuten gedurende werkdagen. In dit artikel staan de belangrijkste inzichten van het onderzoek op een rij.

Tips voor een goede tweet frequentie

De community-manager van Simply Measured voerde het onderzoek uit door in december 2013, een week lang met een interval van 15 minuten te tweeten tussen 6.00 uur ‘s-ochtends en 17.00 uur ‘s-middags en een week later met een interval van 30 minuten. Dezelfde testen werden in januari 2014 nogmaals herhaald. De resultaten van het onderzoek spitsten zich toe op drie factoren; bezoek aan de website, engagement per bericht en totale engagement. Het onderzoek laat zien dat voor alle drie deze factoren het interval van 15 minuten een hoger resultaat geeft. Op basis van het gehele onderzoek in december en januari zijn de volgende resultaten gepresenteerd:

  • Website bezoek
    De tweet frequentie met een interval van 15 minuten leidt tot 31% meer bezoek van de website.
  • Engagement per tweet
    Op voorhand werd de aanname gedaan dat bij meer tweets er een daling zou zijn van het gemiddelde engagement. Dit bleef echter zeer stabiel. Ten opzichte van de engagement per tweet bij een tweet frequentie van 30 minuten was het resultaat zelfs 1,4% hoger bij de tweet frequentie van 15 minuten.
  • Totale engagement
    Ondanks dat de verwachting was dat bij een hogere tweet frequentie een grote groep volgers geïrriteerd zou raken, blijkt dit niet uit de onderstaande grafiek.

 

Screen Shot 2014-02-11 at 2.41.04 PM

 

 

 

 

 

 

 

Naast de analyse gedurende werktijden blijkt uit het onderzoek ook dat meer tweets in de avonduren leiden tot een betere interactie en conversie. De algemene conclusie van het onderzoek luidt dat het  het niet per definitie kwaad kan om meer tweets te plaatsen en de tweet frequentie te verhogen. De kanttekening die hierbij wel gemaakt moet worden is dat ieder publiek anders is het daarom nodig is om te testen om te zien hoe jouw doelgroep de hogere tweet frequentie waardeert.

Bron afbeelding: Orionweb