22-09-2017 / Martijn Baten
Instagram is met meer dan 3,2 miljoen gebruikers één van de meest gebruikte social media kanalen in Nederland. Instagram biedt zodoende bedrijven de potentie om klanten te inspireren en in beweging te brengen. Het platform draait volledig om het bieden van een visuele belevenis en biedt verschillende mogelijkheden om op een beeldende wijze een boodschap te communiceren. In dit artikel worden tips gegeven voor het creëren van effectieve foto’s op Instagram, op basis van (wetenschappelijke) feiten en onderzoek.
Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Kontentino; een praktische oplossing voor het plannen en voorbereiden van berichten op social media.
Tips voor effectieve foto’s op Instagram
Op basis van verschillende (wetenschappelijke) onderzoeken en referenties staan in dit artikel een aantal richtlijnen en tips voor het creëren van effectieve Instagram content. Onderaan dit artikel geven we daarnaast een aantal voorbeelden van goede en minder effectieve Instagram berichten op basis van deze tips.
Inzicht 1: Een beeld vormen in 13 milliseconden
Inzicht 2: 2 seconden aandachtspanne
Inzicht 3: Eenvoud
Ons brein houdt van simpele ideeën en verwerkt deze ook gemakkelijker als deze eenvoudig worden gepresenteerd. Hetzelfde geldt ook voor kleuren. Zo wordt een afbeelding met twee dominante kleuren door de hersenen sneller verwerkt dan een afbeelding die uit een veelvoud aan kleuren bestaat.
Inzicht 4: Het verhaal van de twee kippen
Onderzoekers van de University of Texas onderzochten of mensen beslissingen nemen op basis van visuele aantrekkelijkheid, naast beslissingen op basis van emoties, Dit onderzoek werd gedaan aan de hand van twee kippen. De deelnemers kregen twee kippen te zien, met de vraag welke ze die avond het liefst zouden eten. De ene kip was mooi en werd gepresenteerd als het lekkerste vlees wat de deelnemers ooit zouden hebben gegeten. De tweede kip was juist lelijk en werd gepresenteerd als een biologische, gezonde, vrije uitloop kip. De meerderheid koos voor de mooie uitziende kip. Vervolgens werd de tweede groep precies hetzelfde gevraagd, maar werden de mooie kip als biologisch en de lelijke kip als lekker gepresenteerd. Alsnog werd door de meerderheid de mooie kip gekozen. Het onderzoek laat zien dat mooi afgewerkt beeldmateriaal van invloed kan zijn op de effectiviteit. Het met zorg uitkiezen van de juiste afgewerkte foto om op Instagram te plaatsen, is dan ook raadzaam.
Inzicht 5: Aansluiten bij het gedrag op Instagram
Mensen worden lid van Instagram vanwege het visuele karakter van het platform, waarbij zij bepalen welke accounts ze volgen van vrienden, familie, merken, sporters en invloedrijke personen. Voor bedrijven die op Instagram aanwezig willen zijn is het dan ook van belang dat zij zich aanpassen aan de mindset van gebruikers en het platform niet behandelen als een primair advertentiekanaal. De selectie en de kwaliteit van de afbeeldingen die geplaatst worden is hierbij heel belangrijk. Tevens wordt de authenticiteit van de afbeeldingen zelf gewaardeerd. Het starten met luisteren en observeren welke content door de doelgroep wordt geplaatst, is een goed vertrekpunt om content te maken die aansluit op de belevingswereld van klanten.
Effectieve voorbeelden van Instagram berichten
Aan de hand van de inzichten en tips uit verschillende onderzoeken staan hieronder enkele voorbeelden van effectieve Instagram berichten.
- De focus ligt niet op het product of merk, maar op de afbeelding in zijn geheel;
- Er is niet met nadruk een logo in de foto te zien;
- Simpele foto’s met kleuren die dicht bij elkaar liggen;
- Het is of lijkt op user-generated content;
- De foto’s zien er natuurlijk en authentiek uit en passen goed tussen alle andere foto’s op Instagram.
Niet-effectieve voorbeelden van Instagram posts
- Duidelijk herkenbaar als advertenties;
- Het logo is nadrukkelijk aanwezig en de branding is erg zichtbaar;
- Onnatuurlijke, ‘neppe’ afbeeldingen – lijkend op stockfoto’s.