22-09-2017 / Martijn Baten

Instagram is met meer dan 3,2 miljoen gebruikers één van de meest gebruikte social media kanalen in Nederland. Instagram biedt zodoende bedrijven de potentie om klanten te inspireren en in beweging te brengen. Het platform draait volledig om het bieden van een visuele belevenis en biedt verschillende mogelijkheden om op een beeldende wijze een boodschap te communiceren. In dit artikel worden tips gegeven voor het creëren van effectieve foto’s op Instagram, op basis van (wetenschappelijke) feiten en onderzoek.

Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Kontentino; een praktische oplossing voor het plannen en voorbereiden van berichten op social media.

Tips voor effectieve foto’s op Instagram

Op basis van verschillende (wetenschappelijke) onderzoeken en referenties staan in dit artikel een aantal richtlijnen en tips voor het creëren van effectieve Instagram content. Onderaan dit artikel geven we daarnaast een aantal voorbeelden van goede en minder effectieve Instagram berichten op basis van deze tips.

Inzicht 1: Een beeld vormen in 13 milliseconden

Uit onderzoek van MIT blijkt dat personen in staat zijn om de basisinformatie van afbeeldingen (object, kleur en sfeer) te begrijpen in slechts 13 milliseconden. Op basis van deze eerste indruk vormen ze een beeld van het merk. Het is zodoende raadzaam om deze informatie mee te nemen bij het creëren van een bericht en te testen bij collega’s en klanten. Wanneer de belangrijkste boodschap niet direct overkomt met de afbeelding, zal deze dus minder effectief zijn.

Inzicht 2: 2 seconden aandachtspanne

Op basis van een studie door Facebook in 2015 valt de conclusie te trekken dat de aandachtspanne van mensen voor een bericht bestaat uit 1,7 seconden op mobiele apparaten, en 2,5 seconden op desktop apparatuur. Het is om die reden belangrijk dat de eerste indruk van een bericht aantrekkelijk, duidelijk en interessant genoeg is om de aandacht de gebruik direct vanaf het begin te trekken.

Aandachtsspan op Facebook berichten

Inzicht 3: Eenvoud
Ons brein houdt van simpele ideeën en verwerkt deze ook gemakkelijker als deze eenvoudig worden gepresenteerd. Hetzelfde geldt ook voor kleuren. Zo wordt een afbeelding met twee dominante kleuren door de hersenen sneller verwerkt dan een afbeelding die uit een veelvoud aan kleuren bestaat.

Inzicht 4: Het verhaal van de twee kippen
Onderzoekers van de University of Texas onderzochten of mensen beslissingen nemen op basis van visuele aantrekkelijkheid, naast beslissingen op basis van emoties, Dit onderzoek werd gedaan aan de hand van twee kippen. De deelnemers kregen twee kippen te zien, met de vraag welke ze die avond het liefst zouden eten. De ene kip was mooi en werd gepresenteerd als het lekkerste vlees wat de deelnemers ooit zouden hebben gegeten. De tweede kip was juist lelijk en werd gepresenteerd als een biologische, gezonde, vrije uitloop kip. De meerderheid koos voor de mooie uitziende kip. Vervolgens werd de tweede groep precies hetzelfde gevraagd, maar werden de mooie kip als biologisch en de lelijke kip als lekker gepresenteerd. Alsnog werd door de meerderheid de mooie kip gekozen. Het onderzoek laat zien dat mooi afgewerkt beeldmateriaal van invloed kan zijn op de effectiviteit. Het met zorg uitkiezen van de juiste afgewerkte foto om op Instagram te plaatsen, is dan ook raadzaam.

Mooie versus lelijke kip

Inzicht 5: Aansluiten bij het gedrag op Instagram
Mensen worden lid van Instagram vanwege het visuele karakter van het platform, waarbij zij bepalen welke accounts ze volgen van vrienden, familie, merken, sporters en invloedrijke personen. Voor bedrijven die op Instagram aanwezig willen zijn is het dan ook van belang dat zij zich aanpassen aan de mindset van gebruikers en het platform niet behandelen als een primair advertentiekanaal. De selectie en de kwaliteit van de afbeeldingen die geplaatst worden is hierbij heel belangrijk. Tevens wordt de authenticiteit van de afbeeldingen zelf gewaardeerd. Het starten met luisteren en observeren welke content door de doelgroep wordt geplaatst, is een goed vertrekpunt om content te maken die aansluit op de belevingswereld van klanten.

Effectieve voorbeelden van Instagram berichten

Aan de hand van de inzichten en tips uit verschillende onderzoeken staan hieronder enkele voorbeelden van effectieve Instagram berichten.

Welcome to Norway. #KLM #windowview #Norway #Stavanger ???? by @shalaba

Een bericht gedeeld door KLM Royal Dutch Airlines (@klm) op

  • De focus ligt niet op het product of merk, maar op de afbeelding in zijn geheel;
  • Er is niet met nadruk een logo in de foto te zien;
  • Simpele foto’s met kleuren die dicht bij elkaar liggen;
  • Het is of lijkt op user-generated content;
  • De foto’s zien er natuurlijk en authentiek uit en passen goed tussen alle andere foto’s op Instagram.

Niet-effectieve voorbeelden van Instagram posts

Maak je hamburger helemaal af met #Heinz Yellow Mustard Spicy; voor de ultieme kick #heinzmustard #mosterd

Een bericht gedeeld door Heinz Nederland (@heinz_nl) op

Wekelijkse auto schoonmaaktip #02 Wist u dat een professionele carwash 5-20 keer minder water verbruikt dan handwas?

Een bericht gedeeld door Carglass Nederland (@carglassnl) op

  • Duidelijk herkenbaar als advertenties;
  • Het logo is nadrukkelijk aanwezig en de branding is erg zichtbaar;
  • Onnatuurlijke, ‘neppe’ afbeeldingen – lijkend op stockfoto’s.

 

Effectief Instagram berichten inplannen met Kontentino

Om een effectieve social media contentkalender te ontwikkelen kunnen verschillende tools een oplossing bieden. Zo kan met behulp van Kontentino relatief eenvoudig worden samengewerkt tussen teams bij het opstellen van een social media contentkalender. Berichten kunnen via een kalender worden voorbereid en ingepland en teamleden kunnen deze berichten goedkeuren voor publicatie. Door de directe integratie met Instagram kunnen foto’s en afbeeldingen direct worden klaargezet voor publicatie. Kontentino is voor 30 dagen gratis uit te proberen via deze pagina.