11-12-2013 / Ayman van Bregt
Bedrijven en organisaties die aanwezig zijn op Twitter kunnen hun Twitter activiteiten verbeteren door te leren van wat andere gebruikers doen, mede dankzij het ‘open-karakter’ van Twitter. Naar waarschijnlijkheid richten concurrenten zich op dezelfde doelgroep(en). In dit artikel worden daarom een aantal tips gedeeld. Met deze tips kun je eenvoudig concurrenten op Twitter analyseren om eigen Twitter activiteiten te verbeteren.
Zakelijke Twitter activiteiten verbeteren door concurrentieanalyse
Door de openheid van Twitter is er veel informatie en data beschikbaar waardoor je eigen activiteiten snel kunt verbeteren. Met behulp van onderstaande stappen en benoemde tools kun je achterhalen wie de belangrijke personen in jouw sector zijn en wat voor informatie (content) zij interessant vinden.
- Stap 1 Zakelijke Twitter activiteiten verbeteren: Concurrenten bepalen
Bepaal de belangrijkste concurrenten en bekijk de volgers van de Twitter-accounts van deze concurrenten. Door een aantal Twitter-accounts van deze volgers te analyseren, is het mogelijk te achterhalen of er specifieke bedrijven of organisaties zijn die zij ook volgen en die als concurrent beschouwd kunnen worden vanuit het perspectief van de doelgroep. Als het gaat om grote aantallen volgers kun je een snellere analyse maken dankzij de tool bij stap 2.
- Stap 2 Zakelijke Twitter activiteiten verbeteren: Volgers van concurrenten analyseren (en wie zij op hun beurt weer volgen)
Samen met een lijst van concurrenten op Twitter, kun je een tool als Followerwonk gebruiken om het eigen Twitter-profiel te vergelijken met dat van concurrenten. Met Followerwonk krijg je inzicht in hoe het eigen Twitter-netwerk zich verhoudt tot dat van concurrenten om daarmee het eigen zakelijke netwerk op Twitter uit te breiden.
- Stap 3 Zakelijke Twitter activiteiten verbeteren: Hashtags en trefwoorden bepalen
Door te zoeken naar hashtags op Twitter en relevante trefwoorden via search.twitter.com, kun je achterhalen welke andere Twitter-gebruikers actief zijn binnen deze onderwerpen en welke andere hasthags en trefwoorden gebruikt worden. Door een aantal gesprekken te analyseren krijg je al snel inzichtelijk wie er frequent spreekt over dit onderwerp en als beïnvloeder op Twitter gezien kan worden. Het kan ook interessant zijn om te zoeken op de merk- en bedrijfsnamen van concurrenten.
- Stap 4 Zakelijke Twitter activiteiten verbeteren: Achterhalen welke informatie volgers interessant vinden (relevante content)
Het is belangrijk om op frequente basis te blijven monitoren om te ontdekken welke informatie concurrenten en relevante beïnvloeders delen. Aan de hand van deze inzichten weet je welke informatie goed gewaardeerd wordt door de doelgroep en interactie kan stimuleren. Het monitoren is te doen met behulp van bijvoorbeeld Twitter lijsten of met een social media monitoringstool zoals Hootsuite. Let hierbij ook goed op het type content dat gedeeld wordt. Een handig hulpmiddel kan nog het gratis ‘Twitter Follower Report‘ zijn van SimplyMeasured. Hiermee kun je inzicht krijgen in onder andere de interesses van eigen volgers.
Mocht je meer willen doen met het monitoren via social media kun je alles over het monitoren via Twitter, Facebook, LinkedIn en blogs leren aan de hand van een gestructureerd stappenplan in de Praktijkgids Social Media Monitoren.
Bron afbeelding: Pandodaily