16-10-2013 / Ayman van Bregt

Twitter Ad Targeting brengt tv-adverteerders in contact met kijkers van tv-reclamesHet nieuwe tv-product van TwitterTwitter Ad Targeting is er op gericht om tv-adverteerders makkelijker in contact te brengen met Twitter-gebruikers die een reclame van dezelfde adverteerder op televisie hebben gezien. In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijkheden die het nieuwe Twitter Ad Targeting biedt.

Twitter Ad Targeting brengt tv-adverteerders in contact met kijkers van tv-reclames

Twitter herkent met behulp van ‘Ad Targeting’ in de enorme berg aan tweets welke Twitter-gebruiker naar welk televisieprogramma heeft gekeken. Een Twitter-gebruiker die bijvoorbeeld gebruik maakt van een hashtag als #tvoh of #bzv zal snel geïdentificeerd worden voor adverteerders op televisie. Op basis van deze tweets krijgen adverteerders specifieke opties om tweets te kunnen richten op deze groep Twitter-gebruikers. Wanneer een adverteerder hiervoor kiest zal een tweet bovenaan de tijdlijn van de gebruiker getoond worden en betaalt de adverteerder alleen als er daadwerkelijk geklikt wordt op het bericht.

Twitter stelt dat het waarschijnlijk is dat de kijker van een specifiek tv-programma ook de reclames heeft gezien rondom dit programma. In de tweet die gebruikt wordt kan op een creatieve manier de link gelegd worden met de getoonde tv-commercial. Zo kan deze tweet bijvoorbeeld een link tonen waarbij de Twitter-gebruiker de ‘making of’ van de tv-commercial kan zien of een gedeelte wat nooit op tv getoond wordt (denk hierbij aan bijvoorbeeld een blooper). Op deze wijze wil Twitter meer toevoegen aan de televisie-ervaring.

Twitter biedt met Ad Targeting de mogelijkheid voor adverteerders om het verhaal op televisie te continueren op Twitter. Eerder heeft Twitter uitvoerig getest met Adidas, Holiday Inn Express, Jaguar en Samsung. Uit deze testen bleek dat er een duidelijke verbetering te zien was ten aanzien van merkassociatie en de koopintentie. Met het beschikbaar stellen van Twitter Ad Targeting zijn de statistieken van het analytics dashboard ook aangepast. Met deze nieuwe analytics kunnen adverteerders duidelijker zien wat Twitter-gebruikers zeggen over de advertentiecampagne op Twitter:

Twitter Ad Targeting brengt tv-adverteerders in contact met kijkers van tv-reclames
Op dit moment is Twitter Ad Targeting alleen beschikbaar in de Verenigde Staten voor adverteerders en is het niet bekend vanaf wanneer Nederlandse adverteerders hier gebruik van kunnen maken.

Uitleg Twitter Ad Targeting

In de onderstaande officiële Twitter-video is te zien hoe Twitter Ad Targeting werkt:

 
Bron afbeelding: Business2Community