Twitter draagt bij aan de verkoop van webwinkels

Het eerste aanwezige merk op Twitter was een retailer, af te leiden uit de bovenstaande tweet van één van de oprichters van Twitter, Jack Dorsey. Tegenwoordig zijn er duizenden merken en retailers op Twitter actief ter promotie van hun activiteiten, of om contact te onderhouden met (nieuwe) klanten. Twitter heeft het onderzoek ‘Tweets in action; retail study‘ met partner Compete uitgevoerd onder meer dan 7.600 Twitter-gebruikers. Hierbij is gekeken naar het bezoek aan websites en het koopgedrag van de gebruikers. Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen die tweets zien van retailers meer geneigd zijn om hun website te bezoeken en/of online aankopen te doen. De conclusie van het onderzoek is, dat social media, en in het bijzonder Twitter bijdragen aan de verkoop van producten via webwinkels (e-commerce).

Tweets in action; retail onderzoek door Twitter en Compete

Het onderzoek is gehouden op meer dan 700 websites van retail-merken gedurende een drukke periode waarbij het schoolseizoen zou aanvangen (‘back to school’). De volledige onderzoeksmethodologie is opgenomen in het rapport. De volgende hoofdconclusies zijn in het rapport benoemd:

  • Twitter-gebruikers die tweets van retailers zien, zijn meer geneigd om de de webwinkels van deze merken te bezoeken;
  • Twitter-gebruikers die tweets van retailers zien, zijn meer geneigd om online producten in de webwinkel aan te schaffen;
  • Bij een meer frequente zichtbaarheid van tweets van retailers neemt herhaalbezoek toe aan de webwinkel en wordt ook frequenter iets gekocht.

Bekijk voor meer achtergrondinformatie, onderbouwing en diagrammen het volledige rapport; Twitter and Compete “Tweets in Action: Retail” study.