20-06-2012 / Ayman van Bregt

Twitter heeft de manier waarop het aantal retweets en/of favorites worden weergegeven, verbeterd.  Bovenstaande tweet van KLM laat zien dat er 19 mensen het bericht hebben gedeeld (retweet) en 7 mensen deze als favoriet hebben bestempeld. Als bovenstaand bericht (tot vorige week) meer dan 50 retweets en favorites zou hebben gekregen dan had Twitter alleen maar 50+ weergegeven zonder het exacte aantal retweets en/of favorites. Vooral voor mensen die social media resultaten willen meten was dit lastig (community managers, social media professionals, et cetera) zonder betaalde analysetools te gebruiken. Het ontbreken van het exacte aantal retweets en/of favorites maakt het inzichtelijk maken van resultaten en vergelijken met concurrenten moeilijk.  In de nieuwe situatie is het exacte aantal wel zichtbaar wanneer er meer dan 50 retweets en/of favorites zijn gedaan. Dit zorgt voor betere inzichten in de behaalde resultaten. Voor Twitter-gebruikers  die Promoted Tweets inzetten als advertentie-instrument biedt dit ook de gelegenheid om duidelijker te bepalen of een advertentie succesvol is. De onderstaande tweet van een persoon die zich op Twitter voordoet als Koningin Beatrix (@Koningin_NL) laat een nieuwe update zien met een exacte weergave van het aantal retweets.