05-09-2012 / Ayman van Bregt

Vorige week lanceerde Twitter het ‘Certified Products Program‘. Dit is een certificering-programma dat zichtbare erkenning geeft aan ontwikkelaars die het gebruik van Twitter en de ervaring van het platform verbeteren. Twitter geeft hiermee een keurmerk af aan diverse apps (Twitter-producten en -diensten).

Twitter Certified Products Programma

Twitter heeft in het programma drie categorieën gemaakt waarbinnen de producten en diensten kunnen vallen. Deze categorieën zijn Engagement, Analytics en Data Resellers.

  • Engagement-producten en -diensten;
    De producten en diensten in deze categorie helpen bedrijven dichter bij hun klanten te komen en aan deze relatie te werken. Tevens helpen deze leveranciers om Twitter ook de behoeften van grotere organisaties goed te kunnen bedienen. Aanbieders in deze categorie zijn Attensity, ExactTarget, HootSuite, Mass Relevance, Radian6, Sprinklr en SocialFlow.
  • Analytics-producten;
    De producten en diensten in deze categorie helpen bedrijven om beter inzicht te krijgen in wat klanten zeggen op Twitter om hier van te kunnen leren. Aanbieders in deze categorie zijn Attensity, Crimson Hexagon, Dataminr, ExactTarget, HootSuite, Radian6, Sprinklr en Topsy.
  • Data Resellers-producten;
    De aanbieders van producten en diensten in deze categorie bieden bedrijven een platform voor innovatie gebaseerd op de data van alle Twitter-tweets. Aanbieders in deze categorie zijn DataSift, Gnip en Topsy.

Twitter hoopt in de toekomst ook andere aanbieders toe te voegen aan dit programma. Mocht je zelf een aanvraag voor dit ‘keurmerk’ willen indienen dan kan dit hier. Zorg dat je hierbij wel aan de voorwaarden voldoet die Twitter stelt. In het artikel ‘Twitter scherpt regels API-gebruik aan‘ kun je meer lezen over de eisen die Twitter stelt aan een Twitter-app (dienst / product).