Twitter lanceert met Tailored Trends gepersonaliseerde trending topics

Twitter lanceerde deze week ‘Tailored Trends’. Dit betekent dat sinds deze week de trending topics die je op Twitter ziet afgestemd op wat Twitter weet over jou als gebruiker. De uitrol van deze functionaliteit is gefaseerd dus het is goed mogelijk dat je nog geen ‘tailored trends’ ziet. Met de verbeterde ‘Discover-tab’ zette Twitter vorige maand al een stap om meer relevante content onder de aandacht te brengen van relevante gebruikers.
Ook de reguliere trending topics werden op lokaal niveau relevant gemaakt door specifieke trending topics aan te bieden voor Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. In dit artikel wordt uitgelegd wat ‘tailored trends’ zijn, en wat de voordelen vanuit zakelijk oogpunt kunnen zijn.

Wat zijn Twitter Tailored Trends?

Tailored trends zijn trending topics die speciaal zijn afgestemd op jouw interesseprofiel als Twitter-gebruiker. Op basis van jouw volgers, jouw geografische locatie en jouw interesses biedt Twitter jou de informatie aan van trending topics. Deze hyperlokale aanpak van informatie kun je zodra het actief wordt voor jouw account accepteren of weigeren (zie de afbeelding boven het artikel). Als je de tailored trends niet accepteert kun je via de instellingen van je Twitter-account later deze alsnog activeren.

De zakelijke impact van Twitter Tailored Trends

Voor Twitter-gebruikers kan dit een update zijn die weinig veranderd aan hoe je Twitter gebruikt en beleefd. Vanuit het perspectief van bedrijven die bijvoorbeeld actief zijn met Twitter voor hun marketingondersteuning kan deze nieuwe functionaliteit grote gevolgen hebben. Het is als bedrijf belangrijk om heel goed te weten welke informatie de doelgroep interessant vindt en welke hahstags hier bij horen. Doordat trending topics meer gestuurd worden door lokale gebeurtenissen zorgt dit er enerzijds voor je dat beter inzicht kunt krijgen in wat er speelt op de verschillende plekken in de wereld en anderzijds is het dus lastiger om op te blijven vallen op een grote schaal. Omdat de geografische impact er voor zorgt dat trending topics hyperlokaal zijn, ontstaan kansen voor kleinere bedrijven (zoals het MKB en detailhandel) die zich op specifieke regio’s richten. Stel je voor dat een evenement in Tilburg trending topic is, dan kun je daar bijvoorbeeld als horeca-ondernemer op inspelen met een aanbieding of ludieke actie.