08-07-2013 / Ayman van Bregt

Van de Nederlandse rijke beleggers is 98 procent actief op social mediaRecentelijk publiceerde LinkedIn een onderzoek wat aantoont dat rijke beleggers (vermogende Nederlanders) in toenemende mate social media gebruiken om goed geïnformeerd te zijn bij het nemen van investeringsbeslissingen. In dit artikel staan de belangrijkste inzichten uit het LinkedIn-onderzoek ‘Influencing the Mass Affluent Netherlands‘ op een rij.

LinkedIn-onderzoek: Nederlandse Beleggers actief op social media

Het LinkedIn-onderzoek laat zien dat 98% van de vermogende Nederlanders, die tussen de 75.000 en 750.000 aan belegbaar vermogen hebben, aanwezig zijn op social media. Meer dan de helft van deze vermogende Nederlanders volgt ook financiële bedrijven en organisaties en voert gesprekken via social media met deze financiële instellingen. LinkedIn wil met het onderzoek marketeers in de financiële sector inzicht geven hoe zij relaties op kunnen bouwen met de vermogende groep Nederlanders die aanwezig is op social media. Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions bij LinkedIn Benelux zegt in het onderzoek daarover het volgende:

“Nu financiële instellingen worstelen met hun reputatie en een goede klantenservice daardoor steeds belangrijker wordt is het bemoedigend om te zien dat er voor hen grote kansen liggen om via social media met deze groep in contact te komen. Vermogende Nederlanders geven aan dat met name een verbeterde klantenservice en updates rondom producten en diensten via social media worden gezien als zeer waardevol.”

Inzichten LinkedIn-onderzoek ‘Influencing the Mass Affluent Netherlands’

Dit onderzoek werd in meerdere landen gehouden. De belangrijkste inzichten uit het LinkedIn-onderzoek voor Nederland zijn:

  • Bijna alle ondervraagde Nederlandse vermogenden (98%) zijn actief op social media;
  • Meer dan 50% van de ondervraagden volgt en interacteert met financiële bedrijven en organisaties op social media;
  • 40% van de ondervraagden maakt gebruik van de social content die zij ontvangen van financiële instanties op social media;
  • Rijke Nederlandse beleggers ervaren de volgende voordelen via social media:
    – Klantenservice;
    – Updates rondom diensten, producten & bedrijven;
    – Transparante informatie.
  • Er is een communicatiekloof tussen de 14 en 40% als het gaat om de informatie die vermogende Nederlanders verwachten te ontvangen en wat financiële instellingen daadwerkelijk bieden via social media;
  • 66% van de ondervraagden die social media gebruiken om nieuwe producten of diensten te vinden, of meer informatie te verkrijgen, onderneemt actie (het openen van een account of het aanschaffen van een product).

Het volledige LinkedIn-onderzoek ‘Influencing the mass affluent – The Netherlands’ waaruit blijkt dat 98% van de Nederlandse rijke beleggers actief op social media is, is hieronder weergegeven: