23-01-2013 / Ayman van Bregt

Afgelopen week vond in New York de jaarlijkse conferentie plaats van de Amerikaanse ‘National Retail Federation’. Op deze conferentie sprak Richard Alfonsi (@ralfonsi), Vice President Global Online Sales van Twitter, over de toekomst van de retail. Tijdens zijn presentatie vertelde Richard Alfonsi over hoe 200 miljoen mensen maandelijks op Twitter inloggen en 400 miljoen tweets per dag verzenden. Op basis van deze 400 miljoen tweets werd geanalyseerd wat de interessegebieden zijn van Twitter-gebruikers. In de presentatie van Alfonsi worden vier tips gegeven voor het MKB (retailers en midden- en kleinbedrijven) om in te spelen op deze interessegebieden. In dit artikel zijn de tips op een rij gezet.

Populaire segmenten op Twitter voor retail- en MKB-bedrijven

Uit de de onderstaande afbeelding blijkt dat restaurants bovenaan de lijst staan van meest populaire categorie waar mensen iets van willen horen. Vervolgens zijn dit de categorieën: Retail, CPG (consumentengoederen in het segment FMCG), entertainmentprogramma’s en websites die prijsacties aanbieden.

Vier tips voor retailers van Twitter

Groei in Twitter-conversaties over retail en winkelen

De onderstaande afbeelding laat zien dat de conversaties op Twitter tussen gebruikers over winkelen en retail significant gegroeid is.

Gesprekken over retail en winkelen

Van offline naar online conversaties over merken

Twitter stelt dat gesprekken over winkelen en winkeliers ook plaatsvonden, maar dan offline. Deze gesprekken verplaatsen zich nu naar Twitter en andere social media waarbij meerdere mensen onderdeel kunnen worden van de conversatie over producten, retailers en winkelen.

Vier tips voor retail- en MKB-bedrijven

Alfonsi heeft vier tips gegeven aan retailers en kleine bedrijven voor het wekken van interesse en in stimuleren van conversaties op Twitter. In het Twitter-artikel ‘NRF Annual Convention: Four tips for small retailers on Twitter‘ zijn diverse voorbeelden te vinden bij zijn tips. Hieronder staan de tips van Alfonsi op een rij:

Tip 1: Luister voordat je tweet
Uit ervaring blijkt dat het vaak verstandig is om eerst te luisteren op Twitter naar lopende gesprekken. Verdiep je bijvoorbeeld in de gesprekken op Twitter van aanwezige concurrenten en hoe zij aansluiting vinden en interactie hebben met klanten. Daarnaast kun je door gebruik te maken van relevante zoekopdrachten op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen jouw sector. Door eerst te luisteren kun je mogelijk bestaande of potentiële klanten vinden en onderbouwde besluiten nemen over wat voor type berichten je zelf op Twitter wilt delen.
De NSMA-praktijkgids Twitter gevorderden helpt je bij het effectief luisteren en efficiënt zoeken op Twitter om zo relevante inzichten op te doen.

Tip 2: Communiceer zoals je bent
Het gaat er niet alleen op Twitter om wat je zegt maar ook hoe je het zegt. Op Twitter is authenticiteit belangrijk dus communiceer op een wijze die bij je past en hoe je ook echt bent. Door je klanten te kennen en te begrijpen kun je dit in de conversatie laten zien door de wijze waarop je communiceert. Zorg ook voor interactie door te reageren op vragen die leven en die soms in al lopende gesprekken gesteld worden.

Tip 3: Creëer een Tweet-schema
Ondanks dat Twitter een kanaal is wat draait om actualiteiten is het verstandig om de Twitter-activiteiten te plannen met een contentkalender. Met een Tweet-schema kan continuïteit in de Twitter-activiteiten gebracht worden waardoor ook de herkenbaarheid (en zichtbaarheid) kan toenemen. Besteed ook aandacht aan een variatie van berichten zoals exclusieve aanbiedingen via Twitter, ontwikkelingen rondom het bedrijf of producten/diensten maar ook bijvoorbeeld interactie in de vorm van vragen die oproepen tot een reactie.

Tip 4: Gebruik Twitter Ads om de zichtbaarheid op Twitter te vergroten
Naast het opbouwen van een aanwezigheid via Twitter met inhoudelijke Tweets adviseert Alfonsi om op Twitter te adverteren. Uiteraard is dit in hun eigen commerciële belang maar in de onderstaande artikelen van de Nederlandse Social Media Academie wordt meer uitgelegd over de advertentiemogelijkheden van Twitter:

Twitter biedt voor mensen die meer gratis tips willen deze gids: Twitter for Small Business Guide.