28-07-2017 / Martijn Baten

Facebook gebruikers kunnen volgens onderzoek worden onderverdeeld in vier verschillende typen. Gebaseerd op hoe personen Facebook ervaren en gebruiken, zijn gebruikers te onderscheiden in vier verschillende categorieën. Bedrijven kunnen met deze inzichten effectiever inspelen op behoeften van verschillende doelgroepen. Dit artikel licht de vier typen Facebook gebruikers toe.

Vier typen Facebook gebruikers volgens onderzoek

Onderzoekers van de School of Communication van de Brigham Young University deden kwalitatief onderzoek naar de motivatie waarom gebruikers Facebook gebruiken en leuk vinden, op basis van een vragenlijst met 48 stellingen onder 47 Amerikaanse deelnemers, tussen de 18 en 32 jaar oud. De stellingen varieerden van “Facebook is een bron van stress en deprimeert mij” tot “Facebook is een ideale manier om hulp te vragen als ik iets nodig heb van anderen”, waarbij de deelnemers aan moesten geven in hoeverre zij zich hier wel of niet in herkenden. Vervolgens werden alle deelnemers geïnterviewd om onderliggende drijfveren en gedrag beter te begrijpen.

Vier categorieën Facebook gebruikers
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat Facebook gebruikers over het algemeen in de volgende vier categorieën verdeeld kunnen worden:

Relationship builders

Relationship builders zijn personen die Facebook gebruiken om hun bestaande relaties met vrienden en familie te onderhouden en te versterken. Ze beschouwen het platform niet als een grote, virtuele gemeenschap, maar als een klein en veilig netwerk voor het delen van persoonlijke verhalen. Relationship builders zijn te herkennen aan het actief reageren op foto’s en video’s en het taggen van vrienden in berichten. Een stelling uit het onderzoek waar veel relationship builders positief op reageerden was “Facebook helpt mij om de liefde voor mijn familie te uiten en helpt mijn familie om hun liefde voor mij te tonen.”

Window shoppers
Window shoppers voelen sociale druk om op Facebook te zitten, maar delen zelf zelden persoonlijke informatie, foto’s of dagelijkse updates. Liken of reageren op foto’s van anderen doen ‘window shoppers’ ook niet vaak. Twee van de stellingen waar veel mensen in deze categorie zich in herkennen zijn “Ik vind het leuk om te kunnen kijken op het Facebook profiel van de persoon die ik leuk vind om erachter te komen wat hun interesses of relatiestatus zijn,” en “Ik heb Facebook om met mensen in verbinding te blijven.”

Town criers
Town criers kunnen op Facebook getypeerd worden als actieve delers, maar niet wat betreft het delen van informatie over hun persoonlijke leven. Updates die worden geplaatst door ‘town criers’ bestaan vaak uit nieuwsberichten, politieke stellingen of uitnodigingen voor evenementen. De meeste personen die tot deze categorie behoren gaven aan liever een persoonlijk berichtje naar iemand te sturen om vriendschappen te onderhouden of erachter te komen hoe het met iemand gaat.

Selfies

De selfies onder de Facebook gebruikers richten zich voornamelijk op het zo goed mogelijk online zichtbaar maken van zichzelf, door foto’s en video’s en statusupdates te plaatsen van zichzelf. De stelling waar bijna alle selfies zichzelf in herkenden is “Hoe meer likes ik krijg op een post, hoe meer ik mij gewaardeerd voel bij mijn vrienden.” Uit de interviews blijkt ook dat veel selfies het idee hebben dat een ervaring niet telt als zij deze niet openbaar hebben gedeeld met al hun Facebook vrienden.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.