Vijf typen fans op Facebook bedrijfspagina’s

Een Facebook fan van een bedrijfspagina

Steph Parker beschrijft, in een artikel op socialmediatoday.com, vanuit haar ervaring als community manager dat een bedrijfspagina verschillende soorten fans heeft. In dit artikel staan de vijf meest voorkomende Facebook fans beschreven en hoe je hier als beheerder van een Facebook bedrijfspagina hiermee kunt omgaan:

  1. De potentiële klant
    Een potentiële klant is een fan die van het bedrijf heeft gehoord door mond-tot-mond reclame of een advertentiecampagne. Deze fans zijn geïnteresseerd in hetgeen de organisatie te bieden heeft. Hoe meer de fan zich voelt aangesproken door de content op de pagina, des te meer de fan geneigd is om op de bedrijfspagina te blijven en een aankoop te doen of contact te zoeken.


    Hoe kun je deze fans behouden:  Zorg voor een gezonde balans tussen de content die moet aansluiten bij hun behoeften en zorg voor een zo persoonlijk mogelijke benadering. Bedrijven die zich op consumenten richten kunnen bijvoorbeeld aansprekende aanbevelingen van fans laten plaatsen op de pagina, terwijl bedrijven die zich op andere bedrijven richten juist hun talentvolle medewerkers kunnen laten zien of een kijkje achter de schermen op de werkvloer.

  2. De vriend/medewerker
    Een vriend/medewerkers is iemand die de bedrijfspagina heeft ‘geliked’ om de organisatie te steunen. Deze fans zorgen voor een kwantitatieve groei van het bereik dat de Facebook bedrijfspagina heeft, maar deze fans voegen vaak kwalitatief minder waarde toe. Dit type fans zullen niet snel zorgen voor interactie op de geplaatste content omdat zij het ‘vind-ik-leuken’ van de bedrijfspagina als het einde van hun bijdrage aan de bedrijfspagina als fan.


    Hoe kun je deze fans behouden: De belangrijkste vraag bij deze fans is niet hoe je ze kunt behouden, maar hoe je deze groep fans meer kunt betrekken bij de bedrijfspagina. Een aantal simpele tactieken als het geven van aandacht kan helpen. Omdat er al een persoonlijke band met de organisatie kan dit worden gebruikt om de interactie op de pagina te stimuleren. Zorg voor een persoonlijke benadering op de pagina door bijvoorbeeld individuele fans in het zonnetje te zetten.

  3. The Sweepstaker
    Is er op de bedrijfspagina recentelijk een wedstrijd georganiseerd of unieke content uitgelicht? Mogelijk heeft de pagina op deze manier fans aangetrokken die de pagina hebben ‘geliked’ om kans te maken op een prijs. De ‘Sweepstakers’ zijn een groep fans die bedrijfspagina’s tijdelijk volgen om mee te dingen naar een prijs of unieke content te bekijken. Wanneer de actie gedaan is, ontvolgen deze fans weer de pagina. Soms vergeten deze fans de pagina te ‘unliken’ waardoor geplaatste content zichtbaar blijft in het nieuwsoverzicht. Echter zien deze fans in veel gevallen de content niet als relevant en zodoende verbergen zij deze berichten in hun eigen Facebook-overzicht.



    Hoe kun je deze fans behouden:
     De ‘Sweepstakers’ zijn fans die hun enthousiasme delen over de kortingsactie van de pagina. Plaats daarom niet alleen de wedstrijd zelf, maar breng ook interessante content die de fans kunnen ‘liken’. En wanneer de wedstrijd is afgelopen, kondig dan alvast acties aan die worden georganiseerd in de komende tijd. Plaats bijvoorbeeld exclusieve kortingen op onregelmatige momenten zodat deze fans de pagina in het oog blijven houden.

  4. De vrolijke kampeerder
    De vrolijke kampeerder zijn fans die regelmatig interactie hebben met content van de bedrijfspagina. Vrolijke kampeerders hebben een positieve ervaring met het merk op basis van aankopen die zij hebben gedaan of een (bijzondere) ervaring hebben ondergaan. Op de bedrijfspagina komen de fans samen omdat zij hetzelfde gevoel bij het merk delen. Ze komen samen op de bedrijfspagina omdat het merk een onderdeel is van hun leven en zij gepassioneerd zijn om dit te delen op de pagina in de hoop erkenning van het merk te krijgen.


    Hoe kun je deze fans behouden: Het is van belang bij deze fans de interactie ‘levend’ te houden. Bedank hen, stel ze vragen en antwoord op hun berichten wanneer zij iets plaatsen op de pagina. Probeer nieuwe producten/diensten uit met behulp van afbeeldingen, polls en links om de fans te blijven prikkelen. En wanneer een fan iets unieks plaatst op de tijdlijn van de bedrijfspagina, vraag dan aan deze fans of deze vanuit de pagina zelf mag worden geplaatst. Mensen houden van erkenning wat hun betrokkenheid versterkt.

  5. The Fairweather Friend
    Een ‘Fairweahter Friend’ is een fan die van het merk of product houdt, maar dit niet enthousiast deelt op Facebook. Deze fans ‘Vind-ik-leuken’ de pagina om op de hoogte te blijven van het laatst nieuws over het merk/organisatie of om eraan herinnerd te worden wanneer zij iets nodig hebben van de organisatie. Deze fans geven ook negatieve feedback op de bedrijfspagina wanneer het merkt iets doet wat de fans niet aanspreekt.


    Hoe kun je deze fans behouden: Wanneer deze fans hun bezorgdheid uiten of reageren op content van je bedrijfspagina is het belangrijk om adequaat te reageren. Deze fans zijn op zoek naar informatie, dus zorg dat je de juiste informatie aanreikt. Laat zien dat zij met hun reacties voor jouw organisatie/bedrijf inzichten brengen die waarde toevoegen aan het merk of de organisatie.

Afbeelding: denisdervisevic / Flickr / Creative Commons