Vrienden belangrijk voor diversiteit in het Facebook nieuwsoverzicht

Facebook nieuwsoverzicht

Facebook wordt door veel gebruikers gebruikt als vertrekpunt om nieuws en ontwikkelingen te volgen. Maar hoe betrouwbaar en divers is de samenstelling van het Facebook nieuwsoverzicht eigenlijk? Uit recent onderzoek van Facebook, gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift Nature, blijkt dat vrienden op het online sociale netwerk belangrijk zijn om een tegengestelde voorkeuren/interesses (bijvoorbeeld politieke ideologie) te laten zien. Dit komt tot uiting in de content die wordt gedeeld. Dit artikel behandeld de belangrijkste conclusies uit het onderzoek.

Vrienden belangrijk voor diversiteit in het Facebook nieuwsoverzicht

Facebook deed in 2012 eerder onderzoek naar diversiteit in het Facebook nieuwsoverzicht. Uit dat onderzoek bleek dat de meeste informatie die gebruikers zien in het nieuwsoverzicht afkomstig is van ‘zwakke schakels’. Dat zijn vrienden met wie gebruikers weinig interactie hebben en sterker verschillen dat hun beste vrienden.

Het Facebook nieuwsoverzicht wordt voornamelijk samengesteld aan de hand van de acties die Facebook gebruikers zelf doen, zoals het volgen van pagina’s en het liken en reageren op berichten. Hoewel het Facebook nieuwsoverzicht hier rekening mee houdt, laat recent onderzoek zien dat vrienden en hun acties op Facebook veel consequenter zijn om gevarieerdere content aan gebruikers te tonen. Vrienden laten gebruikers zodoende in aanraking komen met berichten die een tegengestelde voorkeuren (zoals politieke ideologie) hebben.

Samengevat concludeert het onderzoek van Facebook:

  • Gemiddeld 23% van de vrienden van een Facebook gebruiker heeft een  tegengestelde politieke ideologie ;
  • Gebaseerd op het nieuws dat Facebook vrienden delen, overstijgt 29,5% de ideologische grens van de gebruiker;
  • Wanneer het gaat om content die gebruikers zien in het Facebook nieuwsoverzicht, is gemiddeld 28,9% van het nieuws dat wordt gedeeld anders dan de eigen ideologie;
  • Gemiddeld 24,9% van het nieuws waar gebruikers daadwerkelijk op klikken is anders dan de eigen ideologie.

Een uitgebreide toelichting op het onderzoek dat Facebook heeft uitgevoerd is te lezen op het Data Science blog.