Waarom gebruikers een Facebook bedrijfspagina niet ‘liken’

Why don't they like me?

De Facebook-marketing dienst Woobox heeft onderzoek gedaan naar de reden waarom gebruikers besluiten een Facebook bedrijfspagina niet te volgen. Voor veel Facebook bedrijfspagina’s is het belangrijk om te zoeken naar de juiste relevantie voor hun fans. Dit komt ook tot uiting in het onderzoek van Woobox. De resultaten van het onderzoek zijn verwerkt in een infographic die onderaan dit artikel is weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste inzichten toegelicht.

Verschil in perceptie tussen marketeers en consumenten

Het onderzoek geeft inzicht in hoe consumenten en merken aankijken tegen activiteiten op social media. Er is een duidelijk verschil zichtbaar tussen wat marketeers denken dat relevant is voor gebruikers en wat gebruikers daadwerkelijk graag willen zien van  merken op social media. Zo denkt 59 procent van de ondervraagde marketeers dat communicatie op social media vooral gestuurd zou moeten zijn op het aankoopbeslissingen en 58 procent denkt dat communiceren over klantenservice het belangrijkste is. Echter ziet 83 procent van de consumenten liever (kortings)acties via social media en 70 procent ziet graag dat merken beloningsprogramma’s opzetten.

Merken weten dus nog niet altijd de juiste content te bieden via social media. Het onderzoek laat ook zien dat marketeers denken te weten wat consumenten willen terugzien op social media. 76 Procent van de ondervraagde marketeers geeft dit aan. Het percentage marketeers dat daadwerkelijk aan klanten voorlegt wat zij is 34 procent.

Vervuiling nieuwsoverzicht grootste reden voor ‘unliken’ Facebook bedrijfspagina

Omdat merken nog niet altijd relevantie weten te bieden voor consumenten op social media, zien fans van Facebook bedrijfspagina’s statusupdates van merken soms als vervuiling. Voor 74 procent van de fans is dit ook de belangrijkste aanleiding om een bedrijfspagina op Facebook te ‘ontvolgen’. Andere redenen die in het onderzoek worden genoemd:

– Fans willen geen directe interactie met het merk (36 procent);
– Fans zijn bezorgd over hun privacy (30 procent);
– De bedrijfspagina voegt te weinig waarde toe (27 procent).

Infographic: Fans and Brands: Why Don’t They Like Me?

De infographicFans and Brands: Why don’t they like me?’ van Woobox is hieronder weergegeven:

Waarom Facebook-gebruikers pagina's niet liken

NSMA Praktijkgids Facebook bedrijfspagina gevorderden

Een levendige, aantrekkelijke en goed bezochte Facebook bedrijfspagina mede met behulp van Facebook toepassingenWil je leren hoe je kunt werken aan een effectieve Facebook bedrijfspagina? De ‘NSMA praktijkgids Facebook bedrijfspagina gevorderden‘ leert je om meer te halen uit Facebook en in het bijzonder een bedrijfspagina. Deze NSMA-praktijkgids biedt een overzichtelijk stappenplan om een goede aanpak te kiezen voor jouw Facebook bedrijfspagina in combinatie met toepassingen (Facebook applicaties). Na deze praktijkgids ben je in staat om de door jezelf geformuleerde doelen voor jouw Facebook pagina te realiseren. Koop de praktijkgids Facebook bedrijfspagina gevorderden in onze webshop.