05-03-2012 / Stefan Mooren

LinkedIn blijft doorgroeien en behaalde begin 2012 het aantal van 150 miljoen gebruikers. Op financieel gebied doet het grootste online sociale netwerk voor de zakelijke markt het ook goed. In 2011 werden 105% meer opbrengsten behaald dan het jaar ervoor. “Het vierde kwartaal van 2011 overtrof opnieuw onze verwachtingen”, aldus Jeff Weiner (CEO LinkedIn). De Amerikaanse technologie-analist Micheal Graham zegt dat LinkedIn haar succes mede heeft te danken aan haar verdienmodel dat in grote lijnen bestaat uit drie inkomstenbronnen:

Recruitment toepassingen

LinkedIn biedt de mogelijkheid om tegen betaling gebruik te maken van speciale recruitment toepassingen. Op deze manier kunnen organisaties en/of HR professionals extra gericht op zoek naar de juiste mensen. Deze toepassingen zijn waardevol dankzij de uitgebreide persoonsdata die LinkedIn heeft omdat mensen veel informatie op hun profiel tonen. Om deze reden is het als werkzoekende extra belangrijk om te zorgen voor een compleet en duidelijk profiel met relevante informatie waarop je goed gevonden wordt. In het vierde kwartaal van 2011 groeide het aantal gebruikers van recruitment toepassingen met 136% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Advertentiemogelijkheden

Net als bij Facebook kunnen op LinkedIn advertentiecampagnes gedraaid worden. Ook hierbij geldt dat de persoonsdata die LinkedIn heeft ervoor zorgt dat advertenties aan specifieke doelgroepen worden getoond. In het NSMA ebook LinkedIn bedrijfspagina maken wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je als organisatie een bedrijfspagina op LinkedIn promoot door middel van advertenties. Het vierde kwartaal van 2011 liet een inkomstengroei van 77% zien in vergelijking met het vierde kwartaal van het jaar ervoor. In de nabije toekomst wil LinkedIn experimenteren met mobiele advertenties via de smartphone app van LinkedIn.

Premium profielen

LinkedIn biedt voor recruiters, werkzoekenden en sales-professionals speciale profielen waarmee men meer mogelijkheden heeft dan bij het standaard profiel. In de NSMA ebooks gaan we uit van standaard profielen waarmee de gemiddelde LinkedIn gebruiker prima uit de voeten kan. Voor de zeer fanatieke gebruikers van LinkedIn kunnen de premium profielen een toegevoegde waarde zijn. Eind 2011 zag LinkedIn het gebruik van deze profielen met 87% groeien ten opzichte van het jaar ervoor.