24-06-2011 / Martijn Baten

Op Facebook kun je een fanpagina aanmaken voor je bedrijf of organisatie. Mensen die op de pagina komen kunnen ‘fan’ worden van deze pagina en zo updates ontvangen die op de pagina worden geplaatst.

Maar waarom worden mensen fan van een Facebook fanpagina? Hieronder een aantal tips wat wel goed werkt en wat je beter niet kunt doen.

Wat werkt goed?

Mensen worden vaak fan van een Facebook fanpagina doordat er iets extra’s geboden wordt wat niet zomaar ergens anders te krijgen is. Je zou een drietal dingen kunnen benoemen die goed toepasbaar zijn en die je kunnen helpen bij het verkrijgen van meer fans.

Laatste nieuws ontvangen
Door fan te worden blijven de fans op de hoogte van al het laatste nieuws over hun favoriete merken, ondernemingen en organisaties. De fans kunnen zo niets missen. Ook al heb je een nieuwsbrief zou het kunnen dat je binnen Facebook toch bij bepaalde groepen beter opvalt dan via de mail.

Speciale acties
Door fans van de pagina mee te laten doen met acties die zij enkel kunnen doen door fan te worden, zullen mensen sneller geneigd zijn hun profiel aan de te pagina te verbinden. Een mooi voorbeeld is het verstrekken van een kortingscode of het verloten van een product of dienst

Exclusieve content
Uiteraard kun je webcontent die je op jouw website hebt staan, doorplaatsen naar een Facebook fanpagina. Mensen zullen echter sneller fan worden als er op de pagina dingen worden geplaatst, die niet snel ergens anders te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan speciale video’s of foto’s van achter de schermen.

Inspraak geven
Sommige producten/diensten of organisaties lenen zich er voor om klanten intensiever te betrekken bij productontwikkeling. Je kunt via Facebook bijv. mensen inspraak geven in de ontwikkeling van een nieuw product, keuze voor kleuren etc.

Wat kun je beter niet doen?

Een Amerikaans onderzoek van Exact Target laat zien waarom mensen een pagina ‘unliken’, waardoor de fanpagina’s fans verliezen.
Meest voorkomend is het plaatsen van teveel berichten op de Facebook fanpagina waardoor de fans overspoeld worden met berichten.
Nummer twee op de lijst is dat de berichten die geplaatst worden, teveel marketing gericht waren en daardoor erg commercieel overkwamen.
Belangrijke derde is dat de geplaatste content te saai en vaak herhaald werd. Hierdoor verviel het exclusieve effect.