29-08-2011 / Stefan Mooren

In het e-book LinkedIn Groepen van de Nederlandse Social Media academie wordt uitgelegd hoe je een groep kunt maken op LinkedIn of als gebruiker  groepen kunt vinden die aansluiten bij jouw interesses of zakelijke doelen. In dit e-book komt ook de ‘Groups You May Like’ functie aan bod (GYML). Deze functie helpt mensen om snel goede groepen te vinden die wellicht interessant voor hen zijn. Ben je beheerder van een groep op LinkedIn? Dan is het interessant om te begrijpen hoe de beoordeling van relevante groepen tot stand komt.

LinkedIn probeert de GYML functie continue te verbeteren. Onlangs legde de senior software ontwikkelaar van LinkedIn (Alexis Pribula) bondig uit hoe de GYML functie werkt. Hieronder staan samenvattend enkele opvallende punten uit het originele bericht op een rij:

Affiniteit en Activiteit
In de eerste plaats koppelt LinkedIn groepen aan mensen met behulp van de groepsbeschrijvingen en de informatie die mensen hebben ingevuld op hun profiel. Dankzij deze informatie is het mogelijk om een bepaalde ‘affiniteit’ te bepalen die de gebruiker zal hebben met de groep. Maar de GYML functie kijkt verder dan alleen affiniteit. Er wordt ook gekeken naar de activiteit die plaatsvindt binnen de groep. Een groep met veel interactie, zal nieuwe groepsleden eerder stimuleren om ook deel te nemen aan de discussies.

De kracht van het netwerk
De GYML functie kijkt naar de populariteit van groepen binnen het netwerk van mensen. Heel simpel gezegd komt dit op het volgende neer: Hoe meer connecties lid zijn van dezelfde groep, des te relevanter deze groep wordt voor mensen uit datzelfde netwerk die nog geen groepslid zijn.

Filteren van spam
Het algoritme van de GYML functie controleert continue alle groepen op nieuwe activiteiten en aanmeldingen. Hierbij wordt ook gekeken naar de hoeveelheid spam berichten in een groep. Spam is een probleem binnen enkele LinkedIn groepen. Dit komt door gebruikers die alleen lid worden van groepen om daar commerciële uitingen te plaatsen. De GYML functie spoort groepen met bovengemiddeld veel spam op en verwijdert in sommige gevallen de personen die verantwoordelijk zijn voor het plaatsen ervan.

Tips:
Aansluitend bij de bovenstaande punten, zijn hieronder een aantal algemene tips gegeven die kunnen helpen bij het realiseren van een goed scorende LinkedIn groep:

  • Definieer de doelgroep voor jouw groep zo precies mogelijk en voer dit door in de groepsbeschrijvingen en tone-of-voice die je gebruikt. Dit verhoogt waarschijnlijk de kans dat je meerdere personen uit dezelfde netwerken bereikt.
  • Zorg voor goede trefwoorden bij de beschrijvingen van je groep om zo de juiste mensen te bereiken en goed te worden opgepikt binnen LinkedIn.
  • Probeer de discussies binnen de groep zoveel mogelijk te stimuleren zodat er meer activiteit ontstaat.
  • Streef ernaar om jouw groep leeg te houden van spam. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een verbod op spam op te nemen in de groepsbeschrijving en/of dagelijks de nieuwe berichten te controleren.