23-11-2011 / Ayman van Bregt

Twitter is een goed medium om interactie aan te gaan met mensen. Naast de interactie is het voor organisaties ook interessant om mensen te verleiden om op een gedeelde link te klikken. Uit het onderzoek ‘10 words that will increase (or decrease) your Twitter CTR‘ van Dan Zarrella blijkt dat er een relatie is tussen de klikratio (hoeveelheid kliks op gedeelde links) en het type woorden dat je gebruikt in een tweet.
Voor Hubspot onderzocht hij 200.000 tweets met daarin een link om de relatie tussen de opbouw van woorden, zinsconstructies en karakters (zoals RT – Retweets) in verhouding met de klikratio te analyseren.

Het effect van het woord ‘via’ bij een RT (retweet)

Uit het onderzoek komt naar voren dat bij het retweeten van een bericht op Twitter het gebruik van het woord ‘via’ (bijvoorbeeld: via @aymanvanbregt) leidt tot een significant hogere klikratio (6,37%) ten opzichte van alleen het gebruik van de karakters ‘RT’ (4,19%).

Het effect van een mention (@)

Door het noemen van personen in een Tweet (een mention) is er een duidelijk hogere klikratio. Dit is logisch te verklaren, de mensen die je adresseert, zullen sneller nieuwsgierig zijn maar ook anderen die mee willen kijken.

Het effect van een oproep door middel van de woorden ‘check’ en ‘please’

Het gebruik van woorden om mensen te verzoeken iets te doen ‘please’ of specifiek aan te raden ‘check’ leiden er toe dat mensen sneller klikken.

Het effect van het gebruik van een hashtag (#)

Het gebruik van een hashtag laat een klein verschil zien wat volgens Dan Zarrella betekent dat het niet helpt maar ook geen kwaad kan. Probeer hierbij dus voor jezelf te bepalen of het waarde toevoegt aan het bericht, je doelstelling en doelgroep.

Wil je meer weten? Zoals wat de impact is van het woord ‘Marketing’ en andere termen? Bekijk dan het onderzoek ‘10 words that will increase (or decrease) your Twitter CTR‘.