17-01-2012 / Martijn Baten
Een groep online fans van je merk of organisatie kan een interessante manier zijn voor het verkrijgen en/of behouden van klanten. De website Kissmetrics.com heeft een reeks statistieken en inzichten over fans van voornamelijk Facebook bedrijfspagina’s op een rij gezet in een overzichtelijke infographic.
Uit de infographic blijkt dat de helft van de MKB-ondernemers aangeven nieuwe klanten te halen uit hun social media activiteiten. Ook het aantal mensen die aangeven dat zij producten aanschaffen doordat zij dit merk volgen via social media, blijkt groot te zijn. 81% van de onderzochte geeft aan zich verbonden te voelen met een merk door een Facebook bedrijfspagina.
Het werken aan een groep van fans van je organisatie kan dus interessant zijn. Onderstaande infographic geeft zeven tips om te werken aan een groei van het aantal fans op middelen als een Facebook bedrijfspagina, als ook een Twitter-account of een LinkedIn bedrijfspagina.
- Definieer en lokaliseer je doelgroep/markt
Om te starten is het belangrijk dat je in kaart hebt gebracht welke doelgroep je via social media wilt benaderen en op welke plekken deze online zijn te vinden. - Gebruik dezelfde tone-of-voice in de communicatie met je doelgroep
Stem de communicatie via social media af op die van je doelgroep. Kijk, nadat je de doelgroep in kaart hebt gebracht, naar de manier van communiceren door je doelgroep. - Onderzoek welke vormen van betrokkenheid er effectief zijn
Niet iedereen zal op dezelfde manier betrokken zijn bij je merk via social media. Je kunt hier echter wel in sturen door de content die je deelt via social media. Experimenteer hiermee en ontdek welke vormen het beste werken. - Zie de activiteiten op social media als een lange termijn investering
Het werken aan rendement van je social media inzet is er vaak één van een lange adem. Door structurele aanwezigheid van je organisatie op social media, kun je op de lange termijn hier het meeste uit halen. - Hou het echt, relevant en ontspannen
Content die je deelt via de social media kanalen zijn effectiever als deze raakvlakken hebben met de behoeftes uit je doelgroep. Zorg dan ook dat hetgeen je deelt, relevant is voor hen. - Maak een planning voor je te plaatsen content
Om structureel aanwezig te zijn via je social media kanalen, is het handig om hier een planning voor te maken. In deze planning neem je op, op welke momenten je de verschillende content gaat delen. In het ebook Cursus Facebook bedrijfspagina gevorderden vind je een duidelijke uitleg voor het maken van een planning voor je eigen bedrijfspagina. - Meten en monitoren
Het is belangrijk om de activiteiten en de groei van je social media kanalen in de gaten te houden. Door dit te meten, kun je waar nodig bijsturen zodat je social media kanalen effectiever worden. Om effectief te kunnen monitoren heeft de NSMA het ebook Cursus Social Media monitoren ontwikkeld. Hierin leer je te monitoren op Facebook, Twitter, LinkedIn en Blogs. Daarnaast leer je het maken van een eigen social media dashboard om slimmer en effectiever te monitoren.